Pressmeddelande -

Actavis lägger ut sin medicinska informationstjänst för Norden, skriver nytt avtal med Health Solutions AB.

Ännu ett läkemedelsbolag väljer att investera i en samlad nordisk medicinsk informationstjänst. Actavis beslut att satsa på ökad tillgänglighet och kvalitetssäkrad rådgivning förstärker en redan stark trend. Apotek och läkemedelsföretag ser fördelar med att kunna fokusera på sina kärnverksamheter och de som hanterar den utlagda verksamheten kan koncentrera sig på just sin nisch och erbjuda expertkompetens inom den.

”Samarbetet med Health Solutions AB ger våra kunder över hela Norden möjlighet att få snabba och kvalitetssäkrade svar från personer med hög farmaceutisk kompetens” säger Anders Jungbeck, VD på Actavis. ”Vi vill ge våra kunder en god service och vi vet att en patient som får den här typen av kvalitativ information om sina läkemedel har avsevärt bättre förutsättningar för en bra läkemedelsanvändning”, fortsätter han.

Att ansvariga för information om läkemedel köper professionella tjänster för att öka tillgänglighet och kvalitet är en tydlig trend. ”Vår vision är att vi inom några år kommer att vara den första kontakten för merparten av de kunder som har frågor om sina läkemedel” säger Martin Svensson, VD på Health Solutions AB. ”Detta oavsett om det är till apotek eller direkt till läkemedelsföretag de vänder sig”. De senaste åren har företag som GlaxoSmithKline, Medstop, Novo nordisk, Mylan, Sanofi Aventis och AstraZeneca valt att lägga ut den medicinska informationsverksamheten på Health Solutions AB.

Kontaktpersoner:
Martin Svensson, VD Health Solutions, +46 702881763, martin.svensson@healthsolutions.se www.healthsolutions.se
Anders Jungbeck, Chef Actavis Norden, ajungbeck@actavis.se
www.actavis.se