Svensk eHälsa exporteras till Baltikum

De svenska eHälso företaget Health Solutions som tidigare i år meddelade att de expanderat i Storbritannien och i Belgien har nu fått ett genombrott även i Baltikum genom att det digitala beslutsstödsystemet InfCare HIV sätts upp i Litauen.

InfCare HIV, som är ett beslutsstöd baserat på Health Solutions teknisk plattform RealQ, används idag på alla HIV-kliniker i Sverige, samtliga universitetssjukhus i Finland, de flesta infektionsklinikerna i Danmark samt på enskilda kliniker i flera andra länder. Health Solutions välkomnar Universitetssjukhuset i Vilnius och sjukhuset i Kaunas som de senaste användarna.

- Plattformen RealQ används idag för många diagnoser men InfCare HIV betyder extra mycket för oss, säger Joakim Söderberg, vVD på Health Solutions. Det var den första beslutsstödsapplikationen som vi byggde på RealQ plattformen och vi är starkt engagerade i hiv vården. Vi har sett nyttan som applikationen har gjort inom sjukvården och vi är glada över att nu få arbeta även i Litauen och inom kort i övriga Baltikum.

Projektet i Litauen har möjliggjorts genom samarbete mellan de lokala sjukhusen och GlaxoSmithKline Litauen.

• health solutions
  • hiv
  • it i vården
  • läkemedel
  • läkemedelsindustri
  • patient management system
  • realq
  • vård
  • ehealth
  • ehälsa
  • decision support
  • litauen

Om Health Solutions AB

Health Solutions startades 2000 och arbetar med eHälso-lösningar för att ge ökad kvalitet i vårdens beslut.

Kontaktperson: Joakim Söderberg, vVD. Mail: joakim.soderberg@healthsolutions.se. Mobil: +46 70 45 33 161.

För mer information, se www.healthsolutions.se.

Maria-Teresa Essen-Möller

Joakim Söderberg