Fem tips som får flytten att funka

Drygt en miljon svenskar flyttade under 2016. Vi flyttar till större, flyttar isär, flyttar för att komma närmare familjen eller för att börja på ett nytt jobb eller en utbildning. Oavsett varför vi rör på oss finns det en del saker att tänka på när kartongerna väl är packade. Följ Heimstadens checklista för att flytten till din nya hyresrätt ska bli så smidig som möjligt.

1. Gör en flyttanmälan
För att du ska få rätt folkbokföringsadress behöver du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. En flyttanmälan kan du göra både via brev eller på www.skatteverket.se. Vid en flyttanmälan är det vissa myndigheter som automatiskt får dina nya adressuppgifter, till exempel Försäkringskassan, kommunala förvaltningar och Transportstyrelsen.

2. Gör en adressändring
Tänk på att du själv måste anmäla din nya adress till föreningar, organisationer och privatpersoner. Du kan även mot en avgift beställa eftersändning av din post från den gamla till den nya adressen hos Svensk adressändring.

3. Teckna hemförsäkring
Teckna en hemförsäkring som gäller redan när du flyttar in. En hemförsäkring täcker olyckor som kan uppstå i hemmet men innehåller ofta också ett reseskydd, ett rättsskydd och ett ansvarsskydd. Flyttar du in hos Heimstaden får du två månaders kostnadsfri hemförsäkring från Trygg-Hansa i inflyttningspresent.

4. Flytta telefon- och internetabonnemang
Anmäl en flytt av ditt eventuella telefon- och internetabonnemang. Kontakta ditt telefonbolag och din internetleverantör för mer information om hur du går tillväga. Ta reda på om det ingår internetabonnemang i ditt nya hyreskontrakt eller om det finns en gemensam operatör i huset. Då kan ditt nuvarande abonnemang behövas sägas upp.

5. Teckna elabonnemang
När du flyttar behöver du teckna ett nytt elabonnemang på din nya adress, och avsluta ditt gamla abonnemang på din förra adress. Flyttar du in hos Heimstaden har du möjlighet att teckna ett förmånligt avtal med Vattenfall. I filmen förklarar Vattenfall bland annat skillnaden mellan elavtal och elnätsavtal – och visar hur du enkelt byter.

Lycka till med flytten!

Som hyresgäst hos Heimstaden ordnar du snabbt och enkelt ett nytt elavtal själv genom att gå in på vattenfall.se/heimstaden och fylla i dina uppgifter. Det går också bra att ringa 020-21 00 70, vardagar klockan 8–18, för att få hjälp.