Heimstaden köper nyproduktionsprojekt i Köpenhamn

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2017 10:00 CEST

Heimstaden har, genom sitt danska dotterbolag Heimstaden Danmark A/S, ingått avtal avseende förvärv av två projektfastigheter i Köpenhamn, grannfastigheterna Kanalkanten och Nordkajen. De pågående byggprojekten ligger på för Heimstaden välkända Teglholmen i den expansiva Sydhamnen och omfattar ca 21 500 kvm, innehållande totalt 246 lägenheter.

Transaktionen sker genom förvärv av bolag som ägs gemensamt av PenSam, Sjaelsö Management och KPC. Transaktionsvärdet uppgår till ca 790 mDKK och planeras att finansieras med egen kassa samt realkreditfinansiering. Tillträde är planerat till december 2018 respektive april 2019.

“Vi är glada över att kunna fortsätta växa i den danska huvudstaden och utöka vårt existerande bestånd på med dessa fina fastigheter på Teglholmen. Fastigheterna håller en hög kvalitet och genom vår erfarenhet och kunskap av uthyrning på Teglholmen är vi trygga med att det ekonomiska utfallet av förvärvet blir bra” säger Magnus Nordholm, vVD Heimstaden.

Vi er meget tilfredse med salget til Heimstaden, og vi har oplevet en positiv og konstruktiv proces i hele forhandlingsforløbet.” udtaler Carsten Gröhn, afdelingschef for alternative investeringer i PenSam.

Advokatbyrån Gorrissen Federspiel har varit Heimstadens juridiska rådgivare i affären och Bruun & Hjejle Advokatpartnerselskab och Sadolin & Albæk har varit rådgivare for säljare.

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige och Danmark. I Sverige är verksamheten och fastighetsportföljen uppdelad i fyra geografiska områden; Norr, Mitt, Syd och Skåne, med en stark lokal närvaro. Heimstaden har ca 21 300 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 30.8 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.
Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com