CIDER FÖR FINSMAKARE OCH FESTLIGHETER – EN UTMANARE TILL BUBBLET

Pressmeddelande   •   Jan 03, 2017 15:11 CET

Cidrerie Stassen Brut, mousserande torr cider. 75 cl, 49,90 SEK. Artikelnummer 91824.

Denna Brut skapades av Cidrerie Stassen år 1995 för att fira ciderhusets 100-årsjubileum. Det belgiska kungahuset representerades under festligheterna av dåvarande prins Philippe som blev särskilt förtjust i drycken. När Philippe, numera kung av Belgien, gifte sig med sin Mathilde på det kungliga slottet i Bryssel år 2000, valde han just Cidrerie Stassen Brut som den officiella fördrinken.

CIDRERIE STASSEN CIDRE BRUT 7,4%

75 cl. Artikelnummer 91824-01, Pris 49,90 kr.
Lanseringsdag: 20 januari 2017

Denna torra cider har en vacker, ljust gyllene färg med fina bubblor och en fräsch arom av krispigt äpple, aromatisk päron och vita blommor. Smaken är frisk med både fruktiga och träiga noter samt en mjuk eftersmak.

Serveras kyld i champagneglas som sällskapsdryck, till ost och kex, fisk (t.ex. laxcanapéer) eller skaldjur.

En genuin belgisk produkt med traditionell tillverkning

De äpplen som pressas och jäses till Cidrerie Stassens prisvinnande cider kommer från belgiska äppelträd som planterats cirka 200 meter över havet, i kalkstensrik jord. Frukten skördas mellan september och oktober varje år. Under fermenteringen av den pressade juicen används sedan en särskild jäststam från Champagne-regionen. Vätskan lagras och jäses i Aubeldalen, med en temperatur mellan 12 och 20 grader, beroende på säsong. Därefter kyls den till källartemperatur och när cidern är redo lagras den skyddad från ljus i en konstant temperatur av 15 grader tills den buteljeras.

Med det stora intresse och nyfikenhet som finns för mat och dryck i Sverige känns det helt rätt i tiden att erbjuda riktig kvalitetscider som passar alla livets festligheter. Jag tror att många kommer bli positivt överraskade av att cider kan se ut och smaka så här. Tiden är inne för cider att ta plats i finrummet, säger Isabella Santos Zeylon, marknadsansvarig för GL Brands AB.

Varför cider istället för vin?

HANTVERKET: Cidrerie Stassen tillverkas av väl utvalda belgiska äpplen som jäses med champagnejäst, kyls och lagras. Cidern buteljeras i exklusiva 75-clflaskor med champagnekork.

DEN LÄGRE ALKOHOLHALTEN: Med en alkoholprocent på 7,4% erbjuder Cidrerie Stassen Brut ett uppfriskande, mer lättillgängligt och alkoholsvagare alternativ till champagne, prosecco och cava.

DEN FANTASTISKA SMAKEN: Pärlande och uppfriskande, Cidrerie Stassens cider är balanserat fruktig utan att bli söt.

ETT ALTERNATIV ATT FIRA MED: De vackra buteljerna med champagnekork erbjuder samma känsla som de finaste champagnehusen, samt en frisk och balanserad smak till ett fantastiskt pris.

FÖR MER INFORMATION OCH PRODUKTPROVER, KONTAKTA:

Isabella Santos Zeylon, marknadsansvarig GL Brands AB
E-post: isabella.santos@heineken.com

GL Brands är ett helägt dotterbolag till Heineken.

Kommentarer (0)