FIRA IN VÅREN MED EN OVANLIG MOUSSERANDE ROSÉCIDER

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 14:43 CET

Cidrerie Stassen Cuvée Rosé, nu tillgänglig på Systembolaget

Onsdag 1 mars lanseras Cidrerie Stassen Cuvée Rosé som beställningsvara (art. nr 88001, pris 49,90 kr).

Cidrerie Stassen Cuvée Rosé är en unik och exklusiv mousserande cider i 75 cl-flaska med smakinslag av smultron och sommarblomster.

Med sin vackra färg och uppfriskande smak är Cuvée Rosé den perfekta sällskapsdrycken, eller en smakvän till lättare maträtter och söta efterrätter.

Ovanliga äpplen med rött fruktkött inspirerade till denna unika cider

Skaparen av Cuvée Rosée, Jean-Pierre Stassen, cidermakare i fjärde generationen, berättar hur Cuvée Rosé blev till:

- När vi år 2006 hittade tre träd som gav äpplen med rött fruktkött påbörjade vi ett idogt arbete för att korsa dessa med andra äppelvarianter för att få fram rätt färg och smak. Det tog oss sex år och över tusen olika korsningar innan vi valde ut tre stycken som planterades i våra äppellundar! Skörden av dessa används nu i vår Cuvée Rosé. De här äpplena har liknande egenskaper som röda druvor, de ger vår cider en vacker färg, härliga tanniner och en smak av röda bär, säger Jean-Pierre Stassen.

CIDRERIE STASSEN CIDRE CUVÉE ROSÉ 7,4%
75 cl. Artikelnummer 88001 (beställningsvara). Pris 49,90 kr.
Lanseringsdag: 1 mars 2017

En exklusiv och uppfriskande mousserande cider tillverkad av de sällsynta, handplockade rödköttsäpplen som växer i Liègedalen, och en skvätt av tranbär. Denna halvtorra cider har en ljust rosa färg, en generös arom och en balanserat fyllig, len smak av röda bär med en frisk eftersmak.

Serveras kyld i champagneglas som sällskapsdryck, till fisk, fläsk och fågel eller till desserter (t.ex. sorbet på röda bär eller pavlova)

En genuin belgisk produkt med traditionell tillverkning
De äpplen som pressas och jäses till Cidrerie Stassens prisvinnande cider kommer från belgiska äppelträd som planterats cirka 200 meter över havet, i kalkstensrik jord. Frukten skördas mellan september och oktober varje år. Under fermenteringen av den pressade juicen används sedan en särskild jäststam från Champagne-regionen. Vätskan lagras och jäses i Aubeldalen, med en temperatur mellan 12 och 20 grader, beroende på säsong. Därefter kyls den till källartemperatur och när cidern är redo lagras den skyddad från ljus i en konstant temperatur av 15 grader tills den buteljeras.

Med det stora intresse och nyfikenhet som finns för mat och dryck i Sverige känns det helt rätt i tiden att erbjuda riktig kvalitetscider som passar alla livets festligheter. Jag tror att många kommer bli positivt överraskade av att cider kan se ut och smaka så här. Tiden är inne för cider att ta plats i finrummet, säger Isabella Santos Zeylon, marknadsansvarig för GL Brands AB.

Varför cider istället för vin?

HANTVERKET: Cidrerie Stassen tillverkas av väl utvalda belgiska äpplen som jäses med champagnejäst, kyls och lagras. Cidern buteljeras i exklusiva 75-clflaskor med champagnekork.

DEN LÄGRE ALKOHOLHALTEN: Med en alkoholprocent på 7,4% erbjuder Cidrerie Stassen Cuvée Rosé ett uppfriskande, mer lättillgängligt och alkoholsvagare alternativ till mousserande roséviner.

DEN FANTASTISKA SMAKEN: Pärlande och uppfriskande, Cidrerie Stassens cider är balanserat fruktig utan att bli för söt.

ETT ALTERNATIV ATT FIRA MED: De vackra buteljerna med champagnekork erbjuder samma känsla som de finaste champagnehusen, samt en frisk och balanserad smak till ett fantastiskt pris.

FÖR MER INFORMATION, BILDER OCH PRODUKTPROVER, KONTAKTA:

Isabella Santos Zeylon, marknadsansvarig GL Brands AB
E-post: isabella.santos@heineken.com
Mobil: 076 860 85 31

Eller besök vårt nyhetsrum på MyNewsDesk, http://www.mynewsdesk.com/se/heineken-sverige-gl-brands

GL Brands importerar öl och cider till Sverige och är ett helägt dotterbolag till Heineken.

Kommentarer (0)