Nisse Hellberg, en av Sveriges största rockmusiker och låtskrivare ger ut bok om åren i Wilmer X, sin solokarriär och livet däremellan.

Väggarna i pojkrummet var tapetserade med affischer på Marc Bolan, Slade och självklart Rolling Stones – Nisse Hellbergs stora idoler. Sommarlovet 1975 plockade Nisse tomater för att få ihop pengar till den första egna förstärkaren. Året därpå städade han på sjukhuset för att kunna köpa sin första Gibson- gitarr. Grunden till en unik svensk musikkarriär var lagd.

Den 7 april 1978 spelade Wilmer X för första gången på Pildammsskolan i Malmö. Nisse hade bildat bandet tillsammans med kom­pisen Clas Rosenberg och munspelaren, den genom åren ständige parhästen, Jalle Lorens- son. Wilmer X blev snabbt ett begrepp bland stans fritidsgårdar. Bandet spelade in sin första platta och musikjournalister över hela landet upptäckte det nya kultbandet, dess med­ryckande raka rockmusik och Nisses texter.

Nisse Hellberg berättar här levande och ingående sin historia för Micke Sjöblom – från pojkrummet i villan i Limhamn, via alla år med Wilmer X, fram till dagens succéfyllda solokarriär och livet som tvåbarnspappa. Vägen har varit lång, händelserik och kantad av konflikter i bandet, intriger och tårar, men främst av en enastående framgång, massor av glädje, mustiga händelser backstage samt en lång rad kritikerrosade låtar, plattor och spelningar.

"... Det har varit fantastiskt att berätta min historia för Micke som gallrat och sorterat så det blivit en, förhoppningsvis, spännande läsning. Det är också så kul att så många andra röster hörs i boken. Bland andra finns samtliga medlemmar i Wilmer X genom åren och sammantaget ger det en intressantare bild än jag själv hade kunnat åstadkomma. Jag har även lagt ner massor med tid och energi på bildmaterialet. Det blev en ordentlig djupdyning i den privata arkivet kan jag lova Jag ville att det här skulle bli en visuellt sprudlande bok och med hjälp av Pär Wickholm tycker jag vi lyckades. Trevlig läsning! " Nisse Hellberg

För att göra upplevelsen av boken än roligare släpps en digital samling på Spotify så man som läsare parallellt skall kunna lyssna på låtarna som de talas om. Nisse Hellberg – Historien om Nisse Hellberg & Wilmer X - musiken från boken

På länk nedan kan du provläsa ett kapitel ur boken. Vill du läsa och recensera boken "Historien om Nisse Hellberg och Wilmer X kontakta oss på nedan mail för att rekvirera ditt exemplar av boken "Historien om Nisse Hellberg och Wilmer X".

Boken "Historien om Nisse Hellberg och Wilmer X" finns i butik 25 september.

Nisse är dubbeltaktuell under hösten då de dessutom släpps en platta "Bad Bad Dog" med Nisses garagerockprojekt Bo-Dogs i slutet av oktober. En samarbete med bl a  Chips Kiesbye och Kent Norberg från Sator. Skivbolaget är Low Impact."

Om Nisse

Nisse Hellberg är kompositör, textförfattare, sångare och frontfigur
i Wilmer X – ett av Sveriges mest framgångsrika band under de senaste decennierna. Han har vunnit flera grammisar och är högaktuell med ett nytt soloalbum, Vad har han i huvudet?, som kom ut i maj 2014.

Om författaren:

Micke Sjöblom är utbildad journalist, skribent, kommunikatör och författare från Malmö. Han har bland annat arbetat på Expressen och Sydsvenskan samt skrivit och medverkat i ett flertal böcker, antologier och biografier om skilda ämnen och personer. Låten ”Slå dank” från 1980 gjorde honom till en fan av Wilmer X och Nisse Hellberg.

I samband med att boken släpps medverkar Nisse Hellberg på bokmässan i Göteborg. På fredag den 26 september  och signerar Nisse boken i Roos & Tegnérs monter B07:21 klockan 14.00.

Senare samma eftermiddag blir de popquiz med Nisse Hellberg och Per Gessle                   kl. 17:00 - 17:45, Medverkande: Per Gessle, Nisse Hellberg, Sven Lindström. Kongresshall: K3 (seminariebiljett krävs)