Skip to main content

Pressmeddelanden 3 träffar

Hello World! når 15 000 medlemmar

Pressmeddelanden   •   Apr 26, 2019 12:11 CEST

Den ideella föreningen Hello World! har nått 15 000 medlemmar. Föreningen grundades 2015 och har växt i snabb takt. Vid samma tidpunkt förra året hade föreningen precis passerat 10 000 medlemmar, och kurvan fortsätter uppåt.

Maria Arneng ny generalsekreterare för Hello World!

Maria Arneng ny generalsekreterare för Hello World!

Pressmeddelanden   •   Apr 03, 2019 10:06 CEST

Hello World! skalar upp för den fortsatta expansionen till nya regioner och mot 20 000 digitala stjärnor och välkomnar Maria Arneng som ny generalsekreterare

Teknikföretagen blir partner till Hello World!

Pressmeddelanden   •   Dec 10, 2018 09:00 CET

Teknikföretagen investerar för att öka intresset för teknik och naturvetenskap hos ungdomar genom att bli huvudsponsor till den ideella föreningen Hello World!. ”Målsättningen är att vi ska bidra till att cirka 20 000 barn och ungdomar under de kommande åren har deltagit i någon av de aktiviteter eller utbildningar som anordnas av Hello World!” säger Klas Wåhlberg, VD på Teknikföretagen.

Nyheter 1 träff

Ebtisam Mohammedsalih är årets IT-tjej

Ebtisam Mohammedsalih är årets IT-tjej

Nyheter   •   Mar 22, 2019 11:10 CET

​Hello World!s ledare Ebtisam Mohammedsalih har tagit emot utmärkelsen Årets IT-tjej 2019.

Blogginlägg 3 träffar

​”Techbranschen måste skapa en inkluderande miljö”

​”Techbranschen måste skapa en inkluderande miljö”

Blogginlägg   •   Maj 08, 2019 14:46 CEST

Alla borde testa på programmering, det är Dior, 7 år och Vanja Tufvesson, medgrundare av Pink Programming, eniga om. Hello World! har träffat dem båda och pratat om varför det är så få tjejer som programmerar och vad som krävs för att skapa förändring.

Paulina Modlitba drivs av känsla

Paulina Modlitba drivs av känsla

Blogginlägg   •   Apr 04, 2019 12:00 CEST

​Paulina Modlitba är egenföretagaren som intresserar sig för hur människor förhåller sig till teknik, snarare än tekniken i sig. Hello World! fick chansen att träffa henne för att ställa frågor om hennes programmeringsintresse och höra hennes tankar om jämställdhet i teknikbranschen. När vi frågade hur hon vill presentera sig berättar hon att hon drivs av känsla.

”Jag tror det är väldigt bra att låta barn prova på de olika delarna i programmering”

”Jag tror det är väldigt bra att låta barn prova på de olika delarna i programmering”

Blogginlägg   •   Mar 08, 2019 09:00 CET

Åsa Bredin är idag FVP Technology på speljätten King men resan dit var inte självklar. Hello World! fick chansen att fråga henne om vad som fick henne intresserad av programmering och vad hon har får råd för unga tjejer som precis börjar sin digitala resa. Vi började med att fråga vad FVP Technology egentligen betyder och hur hon hamnat där hon är idag.

Dokument 1 träff

Hello World! Camp 2019 störst hittills

Hello World! Camp 2019 störst hittills

Dokument   •   2019-09-20 08:52 CEST

Hello World! Camp är Sveriges största sommarläger inom digitalt skapande för barn och unga. Med 1587 deltagare var årets läger det största någonsin. 173 stipendier delades ut och 93% av alla deltagarna svarar att lägret fått dem att vilja lära sig mer om digitalt skapande. Läs lägerrapporten för att ta del av fler siffror och resultat från sommaren 2019. Foto omslagsbild: Anton Martinsson

Kontaktpersoner 3 träffar

  • Presskontakt
  • Generalsekreterare
  • mavirixma.xkarqeneafngwf@hurelfkloolwoxwrlhud.vxsepd
  • +46 76 006 94 13

  • Styrelseordförande och Grundare
  • ulenriqzkacn.daoelfalbexy@waheiwllrrowxjorfhlddf.sxceig
  • +46 70 278 08 88

  • Grundare
  • daayg.vpwohhltcteraks@ybhezullerowkpormlldgp.sqqezy
  • +4673-0652233