Frizoner öppnar under KulturWKND

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2018 11:09 CET

Nu är KulturWKND igång i hela Familjen Helsingborg med många spännande och intressanta upplevelser på en rad olika platser i nordvästra Skåne. Under arrangemanget erbjuds även en Frizon på några platser.

– Tystnad och stillhet har blivit två av vår tids stora bristvaror. Därför har vi under KulturWKND skapat ett antal Frizoner där man får möjlighet att rikta uppmärksamheten inåt och reflektera över vad som händer när den vibrerande omvärlden stängs ute för en stund. I Klippan finns en Frizon i en av de lokala livsmedelsbutikerna, i Svalövs kommun vid Teckomatorps station och här i Helsingborg kan man besöka Konsul Perssons Villa för att hitta en Frizon, säger Ulf Dahlström, producent för KulturWKND 2108.

Redan för femton år sedan var det en svensk forskare som i en artikel ansåg att vi i framtiden kommer att behöva fridlysa tystnaden. Den iakttagelsen är än mer relevant i dag. Ett exempel som dykt upp på flera platser är så kallade tysta After Work, där man lämnar ifrån sig sin mobiltelefon för att kunna sitta i tystnad och stillhet.

Om KulturWKND

Under KulturWKND 2018 får du möta musiker, författare, skådespelare, kulturjournalister, poeter och samhällsdebattörer från hela Sverige. KulturWKND genomförs 15-17 november på Konsul Perssons Villa (Södergatan 1), Dunkers kulturhus, Helsingborgs Konserthus och på Scandlines färja Tycho Brahe och på flera platser i Familjen Helsingborg.

Bakom KulturWKND 2018 står Helsingborg Arena & Scen i samarbete med Helsingborgs kulturförvaltning.

Biljetter: kulturwknd.se, Dunkers Kulturhus och Väla Infopoint. (Observera att även programpunkter med fri entré kräver biljett.)

För mer information:
Ulf Dahlström, producent för KulturWKND, Helsingborg Arena & Scen, tfn 0723-970762
Mira Jalamo, kommunikatör, Helsingborg Arena & Scen, tfn 072-188 54 99.

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.