​Slutrapporten för Hx 2015 pekar på en fortsatt positiv utveckling

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 16:44 CET

Slutrapporten för Hx 2015 är nu klar. De kvalitativa målen är i allt väsentligt uppnådda, medan de kvantitativa har en något lägre måluppfyllelse. Handelns utredningsinstitut (HUI), som genomförde en besökarundersökning, redovisar en ökning av nöjdhetsindex jämfört med Hx första år 2014. Undersökningen bekräftar också bilden av att det är framför allt på musiksidan som evenemangets innehåll behöver utvecklas ytterligare. Daniel Nilsson, projektledare, betonar också att Hx genomförts med en budget i balans.

-Vi är klart stolta över Hx, men vi är långt ifrån färdiga med utvecklingen av evenemanget, säger Daniel Nilsson.

I kommunfullmäktigebeslutet från 2014 om att omvandla den tidigare Helsingborgsfestivalen till en stadsfest, pekade man särskilt på vikten av att det nya arrangemanget skulle framhäva stadens unika tillgångar. Hx har följaktligen blivit en plattform för föreningar i Helsingborg som vill visa upp sig, låta nyfikna prova på något nytt eller bara realisera en helt vild idé.

-Vi för redan nu diskussioner med ett antal föreningar och aktörer om programmet 2016 och kommer kunna släppa flera efterlängtade nyheter och inslag under våren, säger Daniel Nilsson. Årets genomförande av Hx, tillsammans med de diskussioner som varit under hösten, innebär att vi har ett bra underlag för att sätta samman nästa års innehåll och koncept.

Helsingborg Arena och Scen AB, ett nybildat bolag ägt av Helsingborgs stad. I bolaget ingår Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus, Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgårdar och Helsingborgs stads evenemangsenhet. De olika verksamheterna tillsammans agerar både lokalt, regionalt och internationellt och spänner över områdena Scenkonst & Kulturarv, Rekreation & Motion, Turism & Destinationsutveckling samt Demokratisk dialog. Inom Helsingborg Arena och Scen finns de centrala funktionerna administration/HR, ekonomi, drift och marknad. Bolaget har ca 250 anställda.

Kommentarer (0)