Sofieros nya gångbro snart på plats

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2018 12:21 CET

Sofias bro - skissbild av arkitektkontoret Dissing+Weitling

Drottning Sofias dröm om en gångbro över ravinen blir nu verklighet. På måndag levereras den drygt 57 meter långa bron med specialtransport till Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg.

Tidigt på morgonen den 8 januari kommer ett ovanligt ekipage körandes till Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg. Lastad på tre långtradare ligger den bro som ska monteras över rhododendronravinen i början av februari. Sofias bro är namnet på gångbron som invigs i samband med Sofieros säsongsöppning i april.

– Nu förverkligar vi Drottning Sofias dröm om en bro över den norra ravinen! Sofias bro en attraktion i sig själv som förhöjer upplevelsen av slottsparken och den storslagna rhododendronblomningen, även för de besökare som av olika anledningar har svårt att promenera i ravinen, säger Annika Malmgren, verksamhetschef för Sofiero.

Sofias bro är ritad av det danska arkitektkontoret Dissing+Weitling och konstruerad av stålföretaget Bladt Industries. Under 2017 har bron tillverkats i Polen och är nu redo att transporteras till Sofiero.

– Förberedelserna är i full gång i parken och brofästena är gjutna på sidorna av ravinen. Bron kommer delad i två sektioner som svetsas samman när bron ligger på marken. I början av februari ska den färdiga bron lyftas på plats med hjälp av två kranar placerade på respektive sida av ravinen, säger Charlie Fält, chef för produktion på Helsingborg Arena & Scen och beställarens ombud i projektet.

Fakta om Sofias bro
Total längd: 57,3 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 40 ton
Högsta höjd: 12 m
Konstruktionstyp: balkbro
Längsta brospann: 56,8 m
Material: stål
Arkitektkontor: Dissing+Weitling
Byggentreprenör: Bladt Industries
Byggår: 2017-2018
Invigning: april 2018

I samband med Sofieros 150-års jubileum den 6 juni 2016 tog kung Carl XVI Gustaf det symboliska spadtaget till bron.

För mer information:
Annika Malmgren, verksamhetschef Sofiero, 0706-29 17 54