Sofias bro - skissbild av arkitektkontoret Dissing+Weitling

Sofieros nya gångbro snart på plats

Drottning Sofias dröm om en gångbro över ravinen blir nu verklighet. På måndag levereras den drygt 57 meter långa bron med specialtransport till Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg.

Tidigt på morgonen den 8 januari kommer ett ovanligt ekipage körandes till Sofiero slott och slottsträdgård i Helsingborg. Lastad på tre långtradare ligger den bro som ska monteras över rhododendronravinen i början av februari. Sofias bro är namnet på gångbron som invigs i samband med Sofieros säsongsöppning i april.

– Nu förverkligar vi Drottning Sofias dröm om en bro över den norra ravinen! Sofias bro en attraktion i sig själv som förhöjer upplevelsen av slottsparken och den storslagna rhododendronblomningen, även för de besökare som av olika anledningar har svårt att promenera i ravinen, säger Annika Malmgren, verksamhetschef för Sofiero.

Sofias bro är ritad av det danska arkitektkontoret Dissing+Weitling och konstruerad av stålföretaget Bladt Industries. Under 2017 har bron tillverkats i Polen och är nu redo att transporteras till Sofiero.

– Förberedelserna är i full gång i parken och brofästena är gjutna på sidorna av ravinen. Bron kommer delad i två sektioner som svetsas samman när bron ligger på marken. I början av februari ska den färdiga bron lyftas på plats med hjälp av två kranar placerade på respektive sida av ravinen, säger Charlie Fält, chef för produktion på Helsingborg Arena & Scen och beställarens ombud i projektet.

Fakta om Sofias bro
Total längd: 57,3 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 40 ton
Högsta höjd: 12 m
Konstruktionstyp: balkbro
Längsta brospann: 56,8 m
Material: stål
Arkitektkontor: Dissing+Weitling
Byggentreprenör: Bladt Industries
Byggår: 2017-2018
Invigning: april 2018

I samband med Sofieros 150-års jubileum den 6 juni 2016 tog kung Carl XVI Gustaf det symboliska spadtaget till bron.

För mer information:
Annika Malmgren, verksamhetschef Sofiero, 0706-29 17 54