Förbered dig inför intervjun och läs på om företaget, tipsar Maria Rosenlund.

Nytt jobb i höst? Här är matcharnas fem bästa tips

För den som inte har något jobb är tidig höst en bra tid att söka arbete. Företag och organisationer som kommer igång igen efter sommarsemestrarna har ofta ett rekryteringsbehov efter sommarens stiltje på arbetsmarknaden.

Maria Rosenlund och Martin Olsson är matchare i Helsingborgs stad. De jobbar med att koppla ihop arbetsgivare med personer som har försörjningsstöd. De delar gärna med sig av sina fem bästa tips för den som letar efter ett nytt jobb.

– Det stämmer att tidig höst är en bra period på arbetsmarknaden. Det gäller att vara först på bollen när personal- och rekryteringsansvariga kommer tillbaka från semestern, och det råder fortfarande god konjunktur. Många företag efterfrågar personal, säger Maria Rosenlund.

Men var ska man leta efter jobb?

Martin Olsson säger att många tittar på de jobbannonser som finns ute, men missar att det finns fler vägar till jobb.

– Visst är annonser ett bra sätt att se vilka tjänster som är lediga, samtidigt vet vi att de jobb som tillsätts via annons bara är toppen på ett isberg, säger Martin Olsson.

– Man ska tänka på att de allra flesta jobb tillsätts på andra sätt. Kontakter och nätverk är ett av de vanligaste sätten att få en ny anställning, fyller Maria Rosenlund i.

Matcharnas fem tips till jobbsökaren

1. Uppdatera ditt CV och se till att ha färska referenser. Har du inte tidigare arbetat så tänk på att exempelvis en lärare kan bekräfta dina kunskaper. Använd det personliga brevet och CV för att beskriva varför du matchar med företaget du söker jobb hos – det skapar en vi-känsla jämfört med om du bara berättar hur duktig du är. Låt gärna andra läsa igenom ditt CV och be om feedback.

2. Utnyttja ditt kontaktnät. Många jobb tillsätts genom kontakter eller spontanansökningar. Söker du utan annons så har du dessutom mindre konkurrens. Ofta har man också större nätverk än man tror, familj och vänner är såklart viktiga, men även exempelvis tidigare arbetskamrater och grannar kan vara nyckeln till ditt nya jobb.

3. Förbered dig väl inför en intervju. Den som intervjuar vill inte veta varför du vill ha ett jobb, utan varför du vill ha just det jobb du söker. Ett tips är att läsa på om företaget och tjänsten och bestäm dig för hur du vill presentera dig själv – vad kan du bidra med?

4. Tänk på att de ”mjuka värdena” ofta är lika viktiga som de formella kraven. Arbetsgivare letar efter passion och intresse. Dina personliga styrkor är en del av din kompetens. Det som alla arbetsgivare vi träffar har gemensamt är att de vill anställa personer som har den rätta glöden.

5. Utbildning! Se utbildning som ett sätt att höja din kompetens och investera i dig själv. Såklart ska du välja utbildning efter intresse, men kolla även på olika yrkesprognoser där du kan se om branschen har anställningsbehov framöver.

Vad gör en matchare?

Matcharna i Helsingborgs stad är länken mellan företag och personer som står utanför arbetsmarknaden. Målgruppen är främst försörjningsstödstagare, vilket kan vara ungdomar, nyanlända, långtidsarbetslösa eller andra som har svårt att få ett jobb. Det finns många vägar till arbete. Exempelvis anordnar Helsingborgs stad branschveckor och rekryteringsträffar där anställande företag medverkar.

Hur gör jag för att få hjälp av en matchare?

Näringsliv- och matchningsenheten, som är en del av arbetsmarknadsförvaltningen, finns i Scala-kvarteret på Gasverksgatan 2. Det är öppet mellan 09.00-15.00. Här kan du som är försörjningsstödstagare få hjälp att hitta ett jobb.

För mer information:

Maria Rosenlund, 073-362 76 42