Åtta av femton nyanlända har fått jobb efter stadens satsning ”Helsingborg vill”

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2017 09:06 CEST

Rami Al Asaad. Foto: Nina Gregoriusson.

För drygt två år sedan kom Rami Al Asaad till Sverige som flykting från Syrien. I oktober förra året fick han sex månaders anställning på arbetsmarknadsförvaltningen genom Helsingborg vill där stadens förvaltningar och bolag anställer nyanlända helsingborgare under sex månader. Nu har anställningen i Helsingborg löpt ut och Rami, och sju andra inom satsningen, har fått nya jobb.

Rami Al Asaad är en av femton nya helsingborgare som har haft en anställning i staden genom Helsingborg vill. Det innebär att arbetsplatser i stadens förvaltningar och bolag anställer en nyanländ under sex månader.

Rami har arbetat som stöd till utvecklingsstaben på arbetsmarknadsförvaltningen och varit med i styrgruppen för satsningen Helsingborg vill. Rami har arbetat 80 procent och läst svenska en dag i veckan.

Nu är jobbet i Helsingborg slut och lagom lägligt har Rami fått jobb som handledare i Landskrona stad i ett arbetsmarknadsprojekt som heter ”Enkla jobb”.

- Jag har lärt mig massor under min tid på arbetsmarknadsförvaltningen, inte minst om svensk arbetsplatskultur, säger Rami som precis startat sitt nya jobb i Landskrona efter tiden i Helsingborg.

Totalt 15 personer var med i första omgången av Helsingborg vill och hittills har åtta fått jobb efter sexmånadersanställningen inom staden. Två har fått praktik.

- Om vi ger rätt förutsättningar med kombination av arbete, praktik och svenskastudier kan fler nyanlända komma i arbete, säger Anna Jähnke, (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden i Helsingborgs stad.

Stadens förvaltningar tar fortsatt emot nyanlända inom ramen för Helsingborg vill. Andra omgången började i mitten av april då tio nya helsingborgare började sina anställningar.

För mer information, kontakta gärna

Rami Al Asaad, tidigare anställd inom Helsingborg vill, telefon 076-008-84 40

Anna Jähnke (M), arbetsmarknadsnämndens ordförande, telefon 073-231 12 93

Nadine Khalil, strategisk utvecklare arbetsmarknadsförvaltningen, telefon 073-231 10 89

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.