Batteritorget på Råå nyinvigs

30 augusti nyinviger vi Batteritorget efter omgestaltning och upprustning. Nya gångstigar och planteringar, bättre belysning och gröna parkeringsplatser möter numera besökarna på torget.

Invigningstalar gör Christian Orsing, kommunalråd och Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande. Vi bjuder på musikunderhållning och delar ut ballonger till barnen för ett gemensamt ballongsläpp. Glass så långt lagret räcker!

Tid: lördag 30 augusti kl. 13:00
Plats: Batteritorget på Råå

Välkommen!

Om ombyggnaden
Ombyggnaden av Batteritorget innebär tydliga gångstråk mot kallbadhuset och den nya förskolan. Torget har fått belysning och nya planteringar. Parkeringsplatserna har utökats och totalt finns nu 48 parkeringsplatser på torget. För att det ska bli grönare och trevligare görs parkeringsplatserna framför badet i armerat gräs istället för asfalt.

- Tillsammans med renoveringen och tillbyggnaden av Råå södra skola och utvecklingen av Råå kallbadhus har nu hela området fått ett fantastiskt lyft. Med denna satsning på Batteritorget får Råå en grönare, tryggare och mer attraktiv mötesplats som binder ihop helheten. Jag vill också särskilt lyfta den goda medborgardialogen med enskilda och föreningar som hjälpt till att utveckla projektet, säger Christian Orsing, kommunalråd.

- Parkeringsbehovet i området är stort och det känns bra att det varit möjligt att öka antalet parkeringsplatser samtidigt som torget blivit mer inbjudande. Gräsarmeringen på parkeringsplatserna framför badet bidrar också på ett bra sätt till att skapa en helhet i den gröna ytan, säger Magnus Jälminger, ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

- I planeringsarbetet har vi lyft fram platsens historia och försökt tillföra nya kvaliteter till platsen, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare.

Ombyggnaden av Batteritorget är en del i Helsingborgs stads arbete med att utveckla Råå. I projektet har en dialog förts med bland annat byalaget Råå framtid, som varit mycket engagerade och bidragit till slutresultatet. Andra viktiga projekt som genomförts är ombyggnaden av Råå södra skola och förnyelsen av Råå kallbadhus.

För information kontakta:
Christian Orsing, kommunalråd