Besökshund i hemvården ger ökad livsglädje

Besökshund i hemvården ger ökad livsglädje

I Helsingborg har det blivit populärt med besökshundar inom hemvården. Många äldre efterfrågar besök av hunden Tea som bjuder på både sällskap, värme och ett perfekt redskap för rehabilitering. I den nya medarbetarpodden från stadens vård- och omsorgsförvaltning berättar enhetschef Jessica Swartling om hur hundar sprider glädje bland medarbetare och kunder. Men vi får också höra om andra vägar att gå för att höja livskvaliteten.

Att ha roligt på jobbet är ett viktigt motto för enhetschefen Jessica Swartling, och det är något hon dagligen för över på sina medarbetare. Jessica är socionom och har arbetat inom vård- och omsorgsförvaltningen I Helsingborg sedan 2003. Idag är hon enhetschef för ett område i hemvården med cirka femtio medarbetare. Även om hennes arbetsdagar innefattar

mycket personal- och ekonomifrågor så värnar hon alltid extra mycket om kvaliteten på medarbetarnas kundbesök och att låta besökshunden Tea följa med personalen piggar upp på ett ovärderligt sätt menar hon.

- När vi har med oss Tea börjar kunderna prata och berätta historier om djur de själva haft. Många får lättare att öppna sig och piggnar till när Tea är med. Hon har en förmåga att sprida värme och trygghet som är fantastisk. En del äldre börjar kasta boll med henne och vi använder oss ofta av Tea för att utveckla nya roliga rehabiliteringsövningar. Dessutom har hundar generellt en lugnande effekt på människor, vilket i bästa fall kan ersätta tunga mediciner, berättar Jessica.

När Jessica beskriver den positiva hälsoeffekten av hundar i vården poängterar hon vikten av att hundarna är utbildade och testade, samt att det naturligtvis endast är de kunder som önskar besök av en hund som får det.

– När våra kunder mår bra smittar det över på oss som arbetar. Min stora drivkraft är att ge tillfredställelse och roliga arbetsdagar till alla medarbetare. Genom att lyssna på varandra och uppmuntra egna förslag och idéer till förbättringar har vi skapat en positiv anda I vår organisation. Ingen blir glad av att gnälla. Om något är fel ber jag om förslag på förbättring. Det höjer både arbetsstolthet och livskvalitet betydligt bättre än negativa ord, samtidigt som det föder många bra nya rutiner och regler, säger Jessica.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.

För mer information och frågor kontakta:
Jessica Swartling, enhetschef Hemvård Syd område 1 Helsingborg, telefon: 042-10 43 02