Kongressanläggningen SeaU ska stå klar i Helsingborg 2020. Illustration av Jais Arkitekter.

Första kongressen värvad till SeaU

I början av 2020 står Helsingborgs nya hotell- och kongressanläggning Clarion Hotel SeaU färdig för att ta emot kunderna. Nu är det klart att den första bokade kongressen är Samverkan Skola Arbetsliv (SSA) rikskonferens våren 2021.

Lokal värd för konferensen är skol- och fritidsförvaltningen tillsammans med stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad.

– Konferensen är ett unikt tillfälle för företrädare från skola och näringsliv att mötas och diskutera gemensamma frågor. Genom det starka vardagliga samarbetet mellan oss på stadsledningsförvaltningen och kollegerna på skolförvaltningen bygger vi under kommande år grunden för en verkligt bra och givande konferens, säger Michael Fransson, näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

SSA rikskonferens (Samverkan Skola Arbetsliv) 2021 har temat Likvärdiga livschanser. Skola, näringsliv och forskning ska fram till 2021 arbeta med ett pilotprojekt på tre skolor med målet att öka ungdomars måluppfyllelse och därmed ökad behörighet till gymnasiet.

– Vi har ett gemensamt ansvar att arbeta för likvärdiga livschanser och det är det vi vill visa upp i samverkan mellan skola och näringsliv, säger Tony Mufic, utbildningsdirektör i Helsingborgs stad.

SSA rikskonferens är det första mötet som Helsingborg Convention & Event Bureau (CEB) värvat till SeaU.

– En första värvning till en ny anläggning är alltid lite speciell och i detta fallet extra glädjande då alla parter samverkat för att få kongressen till Helsingborg. Med Clarion Hotel SeaU öppnas nya möjligheter för Helsingborg. Under 2018 kommer vi bland annat att bearbeta den internationella kongressmarknaden med målet att ta världen till Helsingborg säger Johan Lundell, chef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

Helsingborg CEB arbetar på uppdrag av Helsingborgs stad med att sälja Helsingborg som mötes- och evenemangsstad. Målet är att stadsövergripande, strategiskt viktiga evenemang och möten ska förläggas i Helsingborg för att utveckla staden som destination och för att erhålla viktiga turistekonomiska effekter. Riksidrottsmötet, veteran-EM i bordtennis, Kirurgiveckan, Melodifestivalen och SM-veckan är exempel på evenemang och möten som förlagts i Helsingborg på grund av ett proaktivt säljarbete av Helsingborg CEB.

Clarion Hotel SeaU byggs mitt i centrala Helsingborg med ambitionen att bli helsingborgarnas nya vardagsrum. Det kommer att bestå av en kongressanläggning för 1200 personer, 20 konferensrum, 250 hotellrum samt barer, restauranger, spa, pool och gym.

– Clarion Hotel SeaU ska vara en arena för storslagna möten och de möten man minns. "Small talk, big business" som vi brukar kalla det. Att det dessutom är Helsingborgs stad som bokat betyder extra mycket för oss, då ambitionen är att hotellet med dess kongressanläggning ska vara en mötesplats för både tillresta och helsingborgare, säger Henrik Berghult, Senior Vice President Clarion Hotel.

Området SeaU Helsingborg utvecklas sedan några år tillbaka av Midroc.

– Vi gläds åt att den första kongressen är bokad och klar och hoppas att den ska följas av många framöver. Vårt mål är att skapa möjligheter till utveckling i Helsingborg, säger Johan Svedström, biträdande affärschef hos Midroc.

Utöver hotell- och kongressanläggningen byggs 155 bostäder längs med Helsingörskajen. Samtidigt förlängs promenadstråket från Norra hamnen till Ångfärjestationen och den kommande Vågparken.

På bild från vänster: Michael Fransson, näringslivsdirektör Helsingborgs stad, Tony Mufic, utbildningsdirektör Helsingborgs stad, Stina Sjöström, Key Account säljansvarig Helsingborg Nordic Choice Hotels, Johan Lundell, chef Helsingborg Convention & Event Bureau och Johan Svedström, biträdande affärschef, Midroc Properties.
Fotograf: Sarah Perfekt

För mer information:
Johan Lundell, chef Helsingborg Convention & Event Bureau, johan.lundell@helsingborg.se,  076-889 91 58
Michael Fransson, näringslivsdirektör Helsingborgs stad, michael.fransson@helsingborg.se, 0732-31 53 11
Tony Mufic, utbildningsdirektör Helsingborgs stad, tony.mufic@helsingborg.se, 042-10 54 67
Stina Sjöström, Key Account säljansvarig Helsingborg Nordic Choice Hotels, stina.sjostrom@choice.se, 073-572 14 27
Johan Svedström, biträdande affärschef, Midroc Properties, johan.svedstrom@midroc.se, 010-470 73 81