Fyra år med PlantEra PlantÄra

Fyra år med PlantEra PlantÄra

Välkommen till spridningskonferens! Se separat program!

Tid och plats: Tisdag 26 maj klockan 9:00–15:30

Plats: Viktoriahuset, Västra Fridhemsvägen, Planteringen, Helsingborg

Det har gått fyra år sedan samverkansprocessen PlantEra PlantÄra startade på Planteringen. Satsningen har gett många människor som bor i området jobb och bättre hälsa men även skapat en positiv utveckling för stadsdelen.

Konferensen blir både ett tillfälle att se tillbaka och framåt, eftersom en ny fas nu väntar i PlantEra PlantÄras historia. Bakom processen PlantEra PlantÄra står samordningsförbundet Finsam, där Helsingborgs stad, Arbetsförmedlingen, Vårdcentralen/Region Skåne och Försäkringskassan ingår. På Planteringen arbetar myndigheterna tillsammans på ett lokalt kontor för att fler ska få arbete, utbildning och bättre hälsa. Arbetet är en långsiktig process och inte ett projekt med en början och ett slut.

Under 2011-2015 har PlantEra PlantÄra-kontoret arbetat med 268 arbetslösa personer. Av dem har 135 fått arbete och 34 har börjat studera. Cirka 180 personer har börjat motionera på olika sätt. Varje torsdag tränar till exempel ett fyrtiotal kvinnor på Planteringen zumba.

Under PlantEra PlantÄras namn har stadsdelen samtidigt fått ett fysiskt lyft med ny, fin lekplats och ombyggda gator, torg, och parker. Planteringen har blivit tryggare, med färre anmälda brott. De som bor i området har fått möjlighet att odla, vilket stärkt den sociala samhörigheten. Här finns också ett ungdomsråd och Sveriges första stadsdelsmammor.

Nu går PlantEra PlantÄras tid med Finsam mot sitt slut, men myndigheterna fortsätter att samverka på det lokala kontoret med arbetsförmedling, vägledning och coachning, samarbete med lokala företag och övriga Helsingborg, hälsokvällar och stöd från vårdcentralens personal. Arbetet med att skapa nya mötesplatser, nätverk och aktiviteter för dem som bor i området går också vidare.

För mer information: Samir Kafedzic, processledare PlantEra PlantÄra, telefon 042-10 24 94, 073 231 59 86
Mer information om PlantEra PlantÄra: www.planteraplantara.se www.facebook.com/PlanteraPlantara