Helsingborg är ​Årets Nybyggarkommun

Helsingborg är ​Årets Nybyggarkommun

När Stiftelsen IFS för tionde året delade ut priset Årets Nybyggarkommun till den kommun som varit allra bäst på att stärka företagare med utländsk bakgrund, så gick utmärkelsen till Helsingborg. Priset delades ut i närvaro av Civilminister Ardalan Shekarabi vid en högtidlig ceremoni på Chinateatern i Stockholm.

En undersökning bland landets alla kommuner ligger till grund för priset. Kommunernas näringslivsansvariga har beskrivit vilka insatser som man under det senaste året har gjort för att stärka personer med utländsk bakgrund som vill starta eget företag. Syftet med studien är att skapa en bild av hur det ser ut i landet när det gäller riktade initiativ och insatser gentemot målgruppen.

- Jag är väldigt glad över att få ta emot priset för Årets Nybyggarkommun i Sverige 2017. I Helsingborg finns en stark tradition av entreprenörsanda. Det har aldrig tidigare funnits så många företag i Helsingborg som det gör idag. Sedan år 2000 har antalet företag ökat med över 25 procent och det finns nu närmare 15 000 företag i staden. Vi har en rekordstark utveckling av nya företag och där antalet ökade med 11 procent 2016 vilket ska jämföras med 6,4 procent för riket. År 2035 ska Helsingborg vara den skapande, pulserande, balanserande, gemensamma och globala staden. Genom tron på invånarnas egen vilja att förverkliga sina drömmar i kombination med stadens initiativkraft och förmåga att stötta andra engagerade aktörer har vi skapat en stark nybyggaranda, säger Anna Jähnke (M), kommunalråd och ordförande i arbetsmarknadsnämnden i Helsingborg.

- Företagare med utländsk bakgrund har ofta speciella förutsättningar att tackla för att kunna verka utifrån samma grundförutsättningar som alla andra entreprenörer. Helsingborg har förstått utmaningen och tagit sig an den på ett mycket föredömligt sätt, säger Rafael Bermejo, ordförande Stiftelsen IFS.

Helsingborg ingår i flera externa samverkansprojekt och har en god uppfattning över andra aktörer. Man jobbar med kvalitetssäkring, stöttar riktade informationsinsatser, arrangerar löpande näringslivsmöten och har involverat expertkompetens inom rådgivning för entreprenörer. Även näringslivet har tagit egna initiativ för att skapa bättre förutsättningar för bl.a. företagare med utländsk bakgrund, vilket kommunen stöttar. En entreprenörsskola för invandrare planeras inom kort.

Övriga nominerade kommuner var Timrå i Västernorrland och Sunne i Värmland.

För ytterligare information, vänligen kontakta Rafael Bermejo, ordförande Stiftelsen IFS på telefon 070–639 91 21 eller Anna Jähnke (M), kommunalråd (M) och ordförande i arbetsmarknadsnämnden, 073-231 12 93

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.