Helsingborg.com – lite busigare, mycket skönare

Nu lanserar Helsingborgs stad en ny och annorlunda webbplats. Om livet, känslan, smultronställena, traditionerna och om människorna. Syftet med helsingborg.com är att den ska inspirera och få helsingborgarna att känna stolthet över sin stad.

Den digitala kommunikationen om Helsingborg håller hög klass beträffande information och service till invånarna. Helsingborg.se rankas som en av de bästa i Sverige. Den har också uppmärksammats med Språkrådets utmärkelse Klarspråkskristallen för ett par år sedan. Däremot behöver bilden kompletteras och utvecklas. Därför lanserar staden en ny webbplats, som syftar till att med berättelser om Helsingborg fungera som en inspirationsplats för Helsingborg. Med andra ord ska den digitala platsen helsingborg.com fungera som en brygga till den fysiska platsen.

Medan helsingborg.se är en informativ webbplats som skapar nytta är helsingborg.com ett komplement som ska fungera som en inspirationswebb för att skapar stolthet bland invånare och besökare. Helsingborg.com ingår också i arbetet för att förmedla och arbeta mot visionen för Helsingborg 2035 och ett konkret exempel på hur vi arbetar i den riktningen.

- Helsingborg.com är som en digital motsvarighet till en inspirerande bok som har sin naturliga plats på soffbordet. Med berättelser som utgår från invånarna och deras upplevelser vill vi visa upp den fantastiska plats som Helsingborg är. Med helsingborg.com blir det möjligt att möta helsingborgarna och platsen inte bara fysiskt utan även digitalt, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Svenska institutet har för sin webbplats sweden.se tagit fram en smidig och snygg lösning och som de delade med sig av till Helsingborgs stad. På så sätt fick staden en digital plattform till en låg kostnad och med låg risk.

- Öppenhet och transparens är viktiga kärnvärden för Sverige. Det är därför roligt att Svenska institutets arbete med webbutveckling och öppen källkod kan användas även av andra aktörer inom det offentliga Sverige. Helsingborgs stad är först ut med att testa den här plattformen för sin nya webbplats helsingborg.com och med det fortsätter Svenska institutets resa för ökad öppenhet, säger Frida Roberts, chef på enheten för kommunikation på Svenska institutet.

Det är designbyrån Söderhavet och webbyrån Fröjd som ligger bakom sweden.se, Söderhavet tog fram designkonceptet och utvecklingen gjordes av Fröjd. Och nu fortsätter de arbetet med att lansera en webbplats utomlands.

- Nu hjälper Söderhavet och Fröjd Svenska institutet att använda sweden.se-plattformen för att förnya Sveriges digital närvaro i Kina på sweden.cn. Mobil surfning har vuxit enormt i Kina, så det är bra att webbplatsen är responsiv för mobil användning, säger Stefan Geens, konceptutveckare på Söderhavet.

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, telefon 042-10 50 87
Joakim Jardenberg, ansvarig för helsingborg.com på Helsingborgs stad, telefon 0735- 18 77 00
Frida Roberts, chef på enheten för kommunikation på Svenska institutet, telefon 0732-31 85 28
Per Gårdehall, projektledare och ansvarig för sweden.se, telefon 0732-31 85 37.