Helsingborg utsedd till bästa kommun av Håll Sverige Rent

Helsingborg utsedd till bästa kommun av Håll Sverige Rent

Helsingborg gick från 111:e plats till bäst i Sverige på 4 år och kammade hem titeln Årets Håll Sverige Rent-kommun 2014, en prestigefylld utmärkelse som delas ut av Håll Sverige Rent. Helsingborg har under 2014 arbetat strategiskt och målinriktat för en renare stad genom lustfyllda skräpplockaraktiviteter i I love Hbg:s tecken.

I Helsingborg jobbar man enligt Håll Sverige Rent på ett föredömligt sätt med att minska nedskräpning. Under våren 2014 deltog rekordmånga invånare i I love Hbgs aktiviteter: vårstädning med folkfester i sex olika områden och strandstädningar med mera. Samtidigt arbetar Helsingborg kontinuerligt med en renare stad genom Håll Sverige Rents Grön Flagg och med det tydliga målet att bli Sveriges renaste stad.

Det finns tre kriterier i tävlingen som måste uppfyllas:

• Deltagande under Håll Sverige Rents Skräpplockardagar (andel skräpplockare i skolor och förskolor samt i företag och organisationer)
  • Antal skolor och förskolor med håll Sverige Rents Grön Flagg i kommunen
  • Strategiskt arbete för minskad nedskräpning

- Helsingborg visar på alla punkter att man förstår hur viktigt det är med ett långsiktigt, förebyggande arbete mot nedskräpning, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Helsingborgs aktiviteter är inspirerande och lustfyllda, och lockar många, många deltagare, vilket är fantastiskt roligt.

- Bra jobbat Helsingborg! Vi riktar ett stort tack till alla våra skolor, föreningar, fritidsgårdar, och privatpersoner som gjorde en fantastisk insats för en  renare stad i årets vårstädning bland annat, säger Ola Paulsson, projektledare för  I love Hbg. Men inte minst är utmärkelsen också ett tack till alla de som faktiskt slänger sitt skräp i papperskorgen och som på så sätt bidrar varje dag till att göra Helsingborg till Sveriges renaste stad. Håll Sverige rent har jobbat med dessa frågor sedan 1963. Utnämningen är en stort erkännande för oss att vi jobbar på rätt väg och ett steg närmare målet att bli Sveriges renaste stad.

För mer information kontakta:
Ola Paulsson, projektledare för I love Hbg
Tel: 042-10 33 11, e-post: ola.paulsson@helsingborg.se