Helsingborgs stad får ny miljödirektör

Helsingborgs stad får ny miljödirektör

Agneta Sander tar över rollen som ny miljödirektör då Ulla Ingers går i pension. Agneta har lång erfarenhet av offentlig verksamhet, bland annat som verksam under flera år inom Göteborgs stad och har även agerat som miljöteknikkonsult inom en rad olika projekt. Hon kommer närmast från eget företag som delägare och konsult. Hon börjar sin tjänst nu den första maj 2014.

–  Med Agneta får vi en miljödirektör som kan fortsätta driva vårt strategiska miljöarbete. Hon står dessutom för ett modernt ledarskap som har coaching, återkoppling, motivation och involvering som viktiga grundstenar, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad.

–  Agneta passar utmärkt för att ta över stadens miljöarbete. Hon kommer med sin gedigna erfarenhet kunna fortsätta lotsa miljöarbetet i rätt riktning mot stadens vision, Helsingborg 2035. Jag ser fram emot att få samarbeta med Agneta och är övertygad om att vi tillsammans kan utveckla Helsingborg till att bli en ännu grönare stad säger miljönämndens ordförande, Anna Jähnke, (M).

Agneta Sander bor idag i Lerum utanför Göteborg med man och två döttrar. På fritiden tar hon gärna med familjen till det egna lantstället i Småland. Resor, skidåkning och orientering är några av hennes främsta fritidsintressen jämte vinimport från Sydafrika. Agneta tillträder tjänsten som miljödirektör den förstamaj.

– Det ska bli enormt skoj att få arbeta i en stad med så höga ambitioner inom hållbar utveckling och miljöarbetet som Helsingborg. Jag har ett genuint engagemang för hållbar utveckling, miljö och ledarskap och trivs att få arbeta på en plats där helhetssyn och långsiktighet värdesätts, säger Agneta Sander.

För mer information kontakta:
Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad, telefon: 042-10 50 85
Anna Jähnke, miljönämndens ordförande, telefon: 042-10 53 65