Foto: Albin Wahlgren/albinfoto.se

Klimat- och energiplanen visar vägen mot ett hållbart Helsingborg

För att undvika de allvarligaste klimatförändringarna krävs en snabb omställning till ett fossilfritt samhälle. När klimattoppmötet i Katowice i Polen är inne i slutskedet, har Helsingborgs stads kommunfullmäktige beslutat om en ny klimat- energiplan som ska vara med och driva omställningen. Med den nya planen befäster vi positionen som ledande kommun med skarpare mål än de nationella. Planen visar vägen mot nollutsläpp av växthusgaser till 2035 och ett hållbart ekologiskt fotavtryck till 2045.

Med klimat- och energiplanen vill vi bryta vårt beroende av fossila bränslen och skapa hållbara alternativ till konsumtion av resurskrävande livsmedel, varor och tjänster. Helsingborg behöver minska sitt ekologiska fotavtryck från att vi idag lever som att vi hade tre jordklot, till en hållbar nivå.

– Helsingborgs klimat- och energiplan höjer ribban och utmanar andra kommuner att också ta nya steg. Vi har redan en ledande position och tar nu ett samlat grepp med höjd ambition inom områden som resursanvändning, transporter och resor, konsumtion, energi och finansförvaltning, säger Lars Thunberg (KD), kommunalråd och ordförande i beredningen för livskvalitet.

Ambitionerna i planen omfattar såväl kommunens förvaltningar och bolag, som alla invånare och företag som bor och verkar i Helsingborg. På politisk nivå ska planen vara vägledande i beslut som påverkar klimatet, men den ska även inspirera till en omställning i hemmet, i skolan, på arbetsplatsen, i trafiken och ute i det framtida samhälle som vi alla bygger tillsammans.

– Jag är mycket nöjd med att stadens förvaltningar och bolag har bidragit med skarpa åtgärder i klimat- och energiplanen. Det visar på en insikt och en vilja att bidra till att lösa klimatutmaningen. Planen kommer att inspirera företag, organisationer och privatpersoner till handling. Jag tror även att det kommer fram många nya idéer och innovationer i denna tid av förändring som driver på utvecklingen, säger Henrik Frindberg miljödirektör i Helsingborgs stad.

Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC visar att den globala uppvärmningen måste begränsas till 1,5 grader för att vi ska kunna undvika de allvarligaste klimateffekterna för människorna och ekosystemen på jorden.

Här är några av Helsingborgs stads viktigaste ambitioner för att nå det målet:

• 2020: Alla fordon inom koncernen är fossilbränslefria.
  • 2024: Alla arbetsmaskiner inom koncernen är fossilbränslefria.
  • 2024: Halverad klimatpåverkan från koncernens livsmedelskonsumtion.
  • 2030: Utsläpp från vägtrafik har minskat med med 80 % från 2010.
  • 2030: Halverad energianvändning jämfört med 2005.
  • 2035: Ingen fossilbaserad plast i restavfallet.
  • 2035: Lokalproduktion av solel motsvarar 10 procent av elanvändningen.
  • 2035: Helsingborg har inga nettoutsläpp av växthusgaser (tio år före det nationella målåret).
  • 2045: Hållbara konsumtionsbaserade utsläpp.

Ladda ner och läs klimat- och energiplanen längst ner under "Dokument".

Presskontakter:

Lars Thunberg (KD), kommunalråd och ordförande i livskvalitetsberedningen
070-628 43 10, lars.thunberg@helsingborg.se

Henrik Frindberg, miljödirektör i Helsingborgs stad
073-230 65 24, henrik.frindberg@helsingborg.se

Elin Sundqvist, miljöstrateg
070-858 97 07, elin.sundqvist@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.