Ny strategi ska stärka samarbetet mellan Helsinborg och Helsingör. Foto: Caroline Göransson

Ny strategi ska stärka samarbetet mellan Helsinborg och Helsingör

Strategin ”En sammanbunden stad 2035” antogs i Helsingborgs stads fullmäktige på tisdagen och i Helsingörs Byråd i måndags. Med den klara visionen om att skapa tillväxt vad gäller arbetsplatser, företagsetableringar, utbildningar, boende, upplevelser och infrastruktur, vill Helsingborg och Helsingør säkra en stark utveckling av norra öresundsregionen.

Det övergripande målet för det dansk-svenska samarbetet under de kommande fyra åren är att resandet mellan grannstäderna återigen ska öka, efter en nedgång i antalet resande mellan 2011-2014. Förra året vände trenden och kurvan planade ut.

– Faktum är att om vi kan öka antalet resande så bidrar det också till en bättre integration mellan Helsingør och Helsingborg. Vi är porten till Öresundsregionen och förutsättningarna för tillväxt är goda, säger Helsingørs borgmester Benedikte Kiaer.

Fem fokusområden
I den nya strategin har man valt att fokusera på fem fokusområden för en gemensam utveckling.

• Destinationssamarbete, för att öka attraktionskraften som en gemensam destination.
  • Arbetsmarknad, med potential till ett större utbud av arbetskraft och arbeten.
  • Stadsbyggnad, för att gemensamt utveckla det fysiska mötet med våra städer.
  • Högre utbildning, för att behålla och locka studenter och höja utbildningsnivån.
  • Infrastruktur, med stort fokus på arbetet för en fast förbindelse.

Gemensam kunskap
En större kännedom om utbudet på andra sidan sundet är ett återkommande tema i strategins fem fokusområden.Det gäller såväl möjligheter till arbete och utbildningsplatser, som cykelvägar och kollektivtrafik. Inom infrastruktursamarbetet står en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör fortsatt högst upp på agendan.

I destinationssamarbetet tas ett större grepp för att samla, marknadsföra och utveckla det gemensamma utbudet inom turism, kultur, idrott och evenemang. Både för att öka kunskapen om vad som händer bara fyra kilometer bort och för att locka internationella besökare.

Valet av fem fokusområden förklaras av Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg:

– Redan i dag pågår många värdefulla samarbeten mellan våra städer – också utanför dessa fem områden, till exempel inom skola och kultur. Orsaken till att vi valt dessa områden är för att skapa ett mer målinriktat samarbete över en avgränsad period.

Att arbeta mer målinriktat för att öka resandet mellan städerna är viktigt av flera olika anledningar.

– Vi har tillsammans låtit beställa en undersökning som i detalj tittar på vem som reser och varför, för att kunna förstå de behov våra invånare har, och därmed också bättre kunna fokusera våra insatser, berättar Benedikte Kiaer och Peter Danielsson.

Resultatet av undersökningen ska vara klart innan årsskiftet.

Här kan du läsa strategin i sin helhet: En sammanbunden stad 2035

För mer information kontakta:
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, telefon 042-10 50 87.
Petter Åttingsberg, Helsingör kommune, telefon +45 53656373