Pressinbjudan: Hearing i Helsingborg sätter fokus på hbtq-frågor

På torsdag anordnar Helsingborgs stad, RFSL och en rad andra föreningar en hearing om hbtq-frågor.
– Syftet med hearingen är att inhämta kunskap och erfarenheter från föreningsliv, näringsliv och allmänhet för att öka kunskapen om hbtq-personers situation och diskutera hur Helsingborg blir en mer öppen och inkluderande stad, säger Lisa Olsson, RFSL Helsingborg.

Helsingborgs stad finansierade förra året en förstudie om unga hbtq-personers situation i Helsingborg: Ung hbtq/Hbg*. Studien visade att hbtq-ungdomar upplever en känsla av utsatthet och oförståelse från omgivningen. Lösningar som lyftes i studien var bland annat en större politisk vilja, en ökad kunskap och att bättre synliggöra gruppen.

Mot bakgrund av studien, samt en motion från miljöpartiet, beslutade Helsingborgs stad att under 2015 kraftsamla kring hbtq-frågor. En del i denna satsning är torsdagens hearing.

Även media är välkomna.

Tid: 7 maj, klockan 17.30-20.00
Plats: Dunkers kulturhus
Medverkande: Lars Thunberg (KD), kommunalråd Helsingborgs stad, Annika Roman (MP), förste vice ordförande kommunstyrelsen, Lisa Olsson, RFSL Helsingborg, samt Linnea Renholm, Studiefrämjandet.

Hearingen genomförs av Helsingborgs stad och RFSL Helsingborg i samverkan med olika föreningar som bland annat Studiefrämjandet, Antidiskrimineringsbyrån Helsingborg och Lesbisk frukost.

Meddela om du vill komma till Mattias Hennius på 0733 – 61 24 77, eller på mail mattias.hennius@helsingborg.se

* Studiefrämjandets Linnea Renholm stod bakom förstudien Ung hbtq/Hbg.