Pressinbjudan: Mitt Kök Sverigeresan i Helsingborg

Den 24 – 27 juli besöker TV-programmet ”Mitt kök Sverigeresan” Helsingborg och Skåne. Under hela vecka 30 läggs fokus på det lokala mathantverket med bland annat matlagningsreportage från olika delar av Helsingborg och Skåne. Programmet leds av Nyhetsmorgons Maria Forsblom, stjärnkocksteamet Lisa Lemke och Tommy Myllymäki lagar härlig mat och Jens Dolk dyker upp och tipsar om svenska drycker.

”Mitt kök Sverigeresan”, ett program som sänds i TV4:s Nyhetsmorgon, lyfter fram lokala svenska smaker och råvaror i matlagningen. Startskottet för årets resa går i Stockholm och avslutas på Henry Dunkers plats i Helsingborg samtidigt som Helsingborgsfestivalen pågår. På Henry Dunkers plats kommer en mobil matbar att byggas upp, där både allmänheten och inbjudna gäster kan se fram emot en härlig kombination av lokala delikatesser och råvaror.

Den kringresande turnén har förutom ett matprogram i Nyhetsmorgon och den mobila matbaren också en matmarknad som öppnar kl. 10.00 på lördagen. Det är Bondens egen Marknad som arrangerar matmarknaden, där det finns möjlighet för lokala producenter att möta konsumenter samtidigt som det bjuds på underhållning, scenprogram och servering.

Tid och plats
Onsdag 24 juli kl.18.00  på Henry Dunkers plats.

För mer information, kontakta:
Caroline Nilsson, projektledare
Helsingborgs stad, tel. 0732-315955

Övriga tider
Onsdag 24 juli kl. 18-23, restaurangen öppnar för press
Torsdag 25 juli kl. 11-23, restaurangen öppnar för allmänheten
Lördag 27 juli kl. 10, matmarknaden öppnar
Lördag 27 juli kl. 11-16, restaurang öppen för allmänheten

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.