​Rekordmånga idrotter till SM-veckan i Helsingborg och Landskrona

​Rekordmånga idrotter till SM-veckan i Helsingborg och Landskrona

Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella för att vara med på sommarens stora idrottsfest. För första gången kommer SM-veckan att avgöras i två städer: Helsingborg och Landskrona. På programmet finns flera för SM-veckan nya idrotter så som bordtennis TTX, rytmisk gymnastik och showdown.

Den 2-8 juli 2018 kommer SM-veckan till Helsingborg och Landskrona. Det är första gången som SM-veckan samarrangeras av två städer. Som vanligt finns simning och friidrott med på programmet. Det finns också flera nya inslag så som bordtennis TTX, rytmisk gymnastik, hopprep, karting, footgolf, kustrodd och showdown

– För varje SM-vecka tillkommer det fler idrotter som vill vara med. Det är kul för evenemanget och för besökarna att det alltid finns nya tävlingar att visa upp. Eftersom vi för första gången jobbar med två värdstäder har vi möjligheten att utveckla konceptet och göra evenemanget ännu bättre och mer tillgängligt för fler. Helsingborg och Landskrona är två städer med väldigt bra förutsättningar och arenor för idrotterna. Med SM-veckan kan vi verkligen visa upp den bredd som svensk idrott erbjuder, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Redan nu är det klart att simningen kommer avgöras på Citadellbadet i Landskrona och lag-SM i friidrott kommer att avgöras på Hedens friidrottsarena i Helsingborg.

– Att vi är två värdstäder ser jag snarare som en möjlighet än en utmaning. Förutsättningarna för fina upplevelser för såväl publik som idrottare är riktigt bra. Till exempel kommer vi ha två olika cityarenor, båda förlagda i vackra grönområden precis intill Öresund. Det känns väldigt roligt att kunna bjuda både invånare och besökare på en sådan idrottsfest, säger Camilla Plate, projektledare för SM-veckan i Helsingborg och Landskrona.

En stor del av det lokala föreningslivet i Helsingborg och Landskrona är redan involverade i SM-veckans tävlingar. Camilla Plate menar att dörren är öppen för ännu fler.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna bidra till evenemanget på olika sätt. Och samtidigt att våra lokala föreningar kan dra nytta av en vecka då allt ljus är på idrott, aktivitet och rörelse. Till exempel genom uppvisningar eller prova på-aktiviteter.

Här är idrotterna som är aktuella för SM-veckan sommar 2018:

1.Artistisk gymnastik

38.Rullstolstennis

39.Rytmisk gymnastik

40.Segelflyg

41.Segling (dragon force 65, kite, kona one)

42.Showdown

43.Simning och para-simning

44.Skateboard (slalom och ramp)

45.Styrkelyft och bänkpress

46.SUP (stand up paddle)

47.Surfski

48.Taido

49.Tennis (lag)

50.Trampolin

51.Tricking

52.Truppgymnastik

53.Tyngdlyftning

54.Öppet vatten

Obs. Med reservation för ändringar.

För mer information kontakta:

Maria Hallberg

Riksidrottsförbundet
Projektledare SM-veckan maria.hallberg@rf.se

Camilla Plate
Projektledare SM-veckan Helsingborg/Landskrona camilla.plate@helsingborg.se

SM-veckan 2018 infaller den 2–8 juli och lockar cirka 8 000 tävlande i olika idrotter. Värdskapet för veckan delas för första gången av två städer – Helsingborg och Landskrona. Huvudarrangör är Riksidrottsförbundet. Mer information hittar du på smveckan.se.