Rönnowska skolan i Helsingborg har ett bibliotek i världsklass

Rönnowska skolan i Helsingborg har ett bibliotek i världsklass

Rönnowska skolans bibliotek är ett skolbibliotek i världsklass. Det tycker fackförbundet DIK som den 18 mars gav biblioteket utmärkelsen Skolbibliotek i världsklass 2015.

- Vi är glada och stolta över att vår gymnasieskola med uteslutande yrkesutbildningar har fått utmärkelsen. Rönnowska skolan har ett välutrustat bibliotek som är centralt placerat. Där kan vi möta eleverna på ett väldigt bra sätt. Vi har också ett nära och bra samarbete med våra lärarkollegor och har ett stort stöd från vår skolledning, säger Anna Berling och Cecilia Forssman som är bibliotekarier på Rönnowska skolan.

Utmärkelsen Skolbibliotek i världsklass

DIK:s expertgrupp för skolbibliotek hade ett 50-tal nomineringar att bedöma och även om alla nomineringar höll en hög kvalitet, så ges utmärkelsen endast till dem som är i yppersta världsklass. Av de sökande är det därför endast en tredjedel, 16 stycken, som erhållit utmärkelsen.

Bland kriterierna kan man till exempel läsa att ett skolbibliotek i världsklass är en tydlig del av skolans pedagogiska vision, att det samverkar med skolledning och övrig pedagogisk personal kring elevernas lärande och att det stärker elevernas digitala kompetens med fokus på informationsfärdigheter och förståelse för informationssökningsprocesser och sociala medier.

Fackförbundet har också ställt krav på skolbibliotekarierna och anser bland annat att Rönnowska skolans bibliotekarier Anna Berling och Cecilia Forssman är effektiva inspiratörer för att öka läsfärdigheten hos eleverna, de lär eleverna navigera i informationsflödet och hantera sin digitala identitet och att de till och med är själva navet i den digitala kunskapsskolan.

Här kan du läsa DIK:s hela lista och kriterier för utmärkelsen.

Skolans yrkeslärare är läsande förebilder

En sak som Anna Berling och Cecilia Forssman själva vill lyfta fram, som en starkt bidragande orsak till utmärkelsen är ett lässtimuleringsprojekt, som de har i samverkan med olika lärare i årskurs 1, även yrkeslärare.

Under en treveckorsperiod läser klasserna och deras lärare skönlitteratur vid ett tillfälle varje dag. Läsningen sker på lektioner i både yrkesämne som i gymnasiegemensamt ämne. En av de stora vinsterna med detta projekt är att eleverna får andra läsande förebilder än svenskläraren och bibliotekarien.

- Skolan består av yrkesprogram där manliga elever och lärare dominerar. Att en yrkeslärare läser skönlitteratur tillsammans med sina elever på en yrkeslektion är därför en stor vinst, säger Anna Berling och Cecilia Forssman.

Projektet startade läsåret 2005 och fortsätter kontinuerligt på de flesta av Rönnowska skolans program.

Anna Berling och Cecilia Forssman, 042-10 71 19
Bibliotekarier på Rönnowska skolans bibliotek i Helsingborg