Skånsk kulturhistoria belönas

Välkommen till stipendieutdelning
Måndag 18 juni 12:00
Lusthuset, Fredriksdals museer och trädgårdar, Helsingborg

Tre stipendiater tar emot 75 000 kr vardera ur Nils Karlebys Stiftelse för Skånsk Kultur och Historia. Årets stipendiater har skrivit om ämnen som odling av olika växtslag och trädgårdsodling i och runt Uppåkra under järnåldern, biobesök på 40- och 50-talet och kulturism samt en 1800-tals människas världsbild.

Årets stipendiater

Mikael Larsson
disputerade i arkeologi år 2015 med avhandlingen "Agrarian Plant Economy at Uppåkra and the Surrounding Area. Archeobotanical studies of an Iron Age Regional Center". Avhandlingen behandlade arkeobotaniskt material från Uppåkra i Skåne samt ett antal andra samtida järnåldersboplatser i Uppåkras omland. Avhandlingen diskuterar relationer mellan de olika boplatserna utifrån odling av olika växtslag samtförekomsten av trädgårdsodling som ett närmast urbant inslag i Uppåkra redan under järnålder.

Carina Sjöholm
disputerade 2003 i etnologi vid Lunds universitet med avhandlingen "Gå på bio: Rum för drömmar i folkhemmets Sverige". Avhandlingen fokuserar på det som unga svenskar upplevde när de förberedde sig för och gick på bio på 40- och 50-talen. Avhandlingen skildrar hur ungdomar skapade ett rum för sig själva genom att gå på bio, och samtidigt skiljde sig från sin föräldrageneration. Men avhandlingen handlar även om kärlek, om att formera kollektiv, om upplevelserna i en tid som precis som nu uppfattades som komplex, oförutsägbar och modern.Utöver avhandlingen har Carina Sjöholm bedrivet en omfattande mängd forskning med direkt anknytning till skånsk kultur.

Peter K Andersson
disputerade 2012 på en avhandling om det victorianska London. Han har sedan dess intresserat sig för kulturhistorisk forskning på ett brett plan, gärna med lokalhistorisk förankring och med blick för den enskilda och ”lilla” människan. Nämnas kan hans artikel om sydsvenska original under 1800-talet publicerad i tidskriften Scandia 2015 under titeln ”’Jag är en riktig människa.’ Original och avvikare mellan stad och landsbygd i det sena 1800-talets Sydsverige”.
År 2017 kom boken "Vad Cilla Banck visste. En 1800-talsmänniskas världsbild", en studie baserad på en fattig och ensamstående kvinnas dagboksanteckningar. Cecilia Banck föddes 1830 och levde fram till sin död 1906 i det lilla fiskelägret Arild och hennes märkliga dagboksanteckningar består av en brokig samling texter: listor över händelser, avskrifter av tidningsartiklar, minnen och allmänna betraktelser.Nils Karleby – stiftelsen och personen

Nils Karleby (1892-1926) var en socialdemokratisk politiker, ideolog och tidningsman. För att hedra minnet av Nils Karleby beslöt makan Anna och sonen Olle Karleby att testamentera alla sina tillgångar till en stiftelse,
Nils Karlebys Stiftelse för Skånsk Kultur och Historia främjar forskning kring skånsk kultur och historia. Stiftelsens avkastning används som stöd till forskare just inom området skånsk kultur och Skånes historia.
Stiftelsen förvaltas av SEB och i dess styrelse sitter representanter för Helsingborgs museer, Kulturen i Lund, humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet samt SEB.
Stipendieutdelningen sker vartannat år i Helsingborg och vartannat i Lund.

Läs mer om stipendiaterna och om Nils Karlebys stipendiestiftelse påKulturmagasinets hemsida.

Arrangemangskontakter:
Johan Sjövall
SEB
tfn 040-667 60 30

Therese Kruse
tf verksamhetschef
Helsingborgs museer
therese.kruse@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.