Unikt projekt ska lyfta Helsingborg som Sveriges matstad

Unikt projekt ska lyfta Helsingborg som Sveriges matstad

Genom projektet ”Sveriges matstad” vill Helsingborgs stad lyfta fram den kulinariska delen i sitt varumärke. Något som omfattar allt från bra restauranger och hållbara råvaror till Sveriges bästa skolmat, men även en samlingspunkt för alla som jobbar med mat och dryck. Första steget i projektet är att ta fram en förstudie, som ska ligga till grund för ett beslut om, och i så fall hur, Helsingborg ska sättas på matkartan.

– Vi vill visa att vår region är en plats med många av Sveriges ledande mat- och dryckesproducenter, mathantverkare och krögare, säger Rikard Nilsson, ansvarig för projektet ”Sveriges matstad”.

Syftet med projektet är att lyfta fram den kulinariska ingrediensen i varumärket Helsingborg. Något som Rikard Nilsson ser som en viktig tillgång för stadens näringslivsutveckling och attraktionskraft.

– Den här regionen har en lång tradition av mathantverk och företagsamhet, tillsammans med en kultur och natur som ligger nära kontinenten, vilket skapat ett rikt utbud av lokala matproducenter, säger han och tillägger att mathantverket i helsingborgsregionen alltid präglats av kreativitet och nyfikenhet.

Första steget i projektet är att under nio månaders tid ta fram en förstudie med ett förslag på hur Helsingborgs stad kan stärka sitt kulinariska varumärke. Förstudien, som ska innehålla mål, samt effekter och nytta för Helsingborg, utgör även beslutsunderlag kring huruvida staden går vidare med projektet.

Att mat och dryck är en del i en växande besöks- och upplevelsenäring är väl känt. Fler och expanderande företag inom produktion, förädling och konsumtion bidrar till ökad sysselsättning, inte minst för unga.

Men ett kulinariskt varumärke handlar även om mat i skolor och på ålderdomshem. Liksom innovation och forskning i livsmedelsindustrin, upplevelseturism, kvalitets- och konceptutveckling i krogbranschen, förståelse för och minimering av matens inverkan på miljön, samt matens roll i stadsmiljön.

- För att kunna arbeta med detta och ge Helsingborg och regionen ett kulinariskt rykte som bidrar till att fler väljer att besöka och bosätta sig i staden, vill vi skapa en kreativ mötesplats för innovativa företag och människor inom produktion, förädling och konsumtion.

Därför kommer projektet undersöka möjligheten för ett Food Evolution Center. En plats som samlar kunskap, engagemang och resurser för att utveckla nya koncept och idéer.

- Ett ”co-working space” – en för staden kreativ och kulinarisk mötesplats, förklarar Rikard Nilsson.

Rikard Nilsson ansvarar för att ta fram förstudien, som kommer omfatta: Mat och destinationsutveckling, mat i offentliga rummet, forskning och innovation, skapande av ett krögar-kluster, skapande av ett livsmedelskluster, mat i skola, vård och annan offentlig verksamhet, regionalt samarbete samt samarbete med branschorganisationer.

Rikard Nilsson, tidigare tv-kock, krögare, bland annat utsedd till Årets kock, Europamästare, Challenge Européen de la Gastronomie i Bordeaux, Kockarnas kock och vinnare av Gastronomiska akademiens guldmedalj, arbetar numera som rådgivare, inspiratör och föreläsare.

För mer information kontakta:
Emma Håkansson, turistchef Helsingborg, telefon 070 – 208 56 03
Rikard Nilsson, projektledare, telefon 070 – 548 20 65