Melodifestivalen till Helsingborg Arena

Melodifestivalen till Helsingborg Arena

Idag meddelade SVT att Helsingborg och Helsingborg Arena blir platsen för Andra chansen i Melodifestivalen 2015. Helsingborg Arena får därmed välkomna artister, publik och arrangörer till en storslagen musikfest.

Inte ens två år efter sin invigning är det med stolthet Helsingborg Arena tar emot beskedet att få stå värd för en av Sveriges mest folkkära evenemang; Melodifestivalen.

Bertil Alm, evenemangsansvarig Helsingborg Arena bekräftar:

”-Det här är något vi har haft i sikte sedan vi öppnade arenan för snart två år sedan. Arrangemang av den här kalibern har vi dock redan genomfört vid flera tillfällen. Så jag känner att vi är väl förberedda. Det ska bli väldigt kul att för första gången någonsin i Helsingborg få förtroendet att ta hand om denna klenod bland svenska musikproduktioner.”

Melodifestivalen har genom åren haft lite olika tävlingsupplägg. Det blir stora regeländringar i Melodifestivalen 2015. Det sammanlagda startfältet minskas från 32 till 28 bidrag. Dessutom byter Andra chansen upplägg, och du kan inte rösta mer än tjugo gånger på samma bidrag. ”Vi försöker se över och göra nytt varje år”, säger Christer Björkman.

Helsingborg befäster med Melodifestivalen 2015 sin ställning som evenemangsdestination på stark frammarsch.

Evenemanget passar väl in i stadens offensiva strategi på området, där Helsingborg Arena, tillsammans med bl.a. Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester, Sofiero slott och trädgårdar och Olympia fotbollsstadium till årsskiftet, tillsammans med stadens evenemangsenhet bildar ett helt nytt och mycket kraftfullt bolag för kultur, underhållning och evenemang: Helsingborgs Arena och Scen AB.

Max Granström, som idag är VD för både Helsingborg Arena och Helsingborgs stadsteater, är VD för det nya bolaget:

”-Jag vet inte hur många gånger under det senaste året jag har fått frågan om Melodifestivalen kommer till Helsingborg Arena. Så helt klart finns ett stort sug kring detta här i nordvästra Skåne. I det nya bolaget kommer vi ha alla de resurser och all den kompetens som krävs för att vara med och tävla om värdskapet för Melodifestivalen och andra stora produktioner. Vi samlar nu ett knippe häftiga, speciella spelplatser och lägger till det ett gediget evenemangskunnande. Vi har ju till och med ett kungligt sommarslott att erbjuda. Utöver att vara värd för evenemang kommer vi även kunna producera starkt innehåll själva, inte minst eftersom bolaget omfattar två etablerade åretruntverksamma kulturinstitutioner, som redan var för sig producerat otaliga fantastiska evenemang under ca 100 år.

Biljetter till Andra chansen i Helsingborg kommer att släpps den 24 oktober klockan 09.00.