Unik Chess-uppsättning till Helsingborg Arena

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2019 10:44 CEST

"Chess på svenska" har premiär på Helsingborg Arena 5 juni 2020.

Sommaren 2020 är det premiär för storsatsningen Chess på svenska på Helsingborg Arena med en namnkunnig och färgstark ensemble, orkester, kör och dansare.

Benny Anderssons och Björn Ulvaeus klassiska musikal Chess spelade över 1 000 föreställningar under tre års tid på 1980-talet i Londons West End. Nu satsar produktionsbolaget Sinne & Scen AB i samarbete med Helsingborg Arena på att producera en nyuppsättning av musikalen Chess på svenska som endast kommer att spelas i Helsingborg.

För regin står Sven Strömersten Holm, känd för bland annat SVT-filmen Tartuffe - hycklaren med Robert Gustafsson och Peter Haber i huvudrollerna. Dirigerar gör Ulf Wadenbrandt, som tidigare turnerat med Rhapsody in Rock och dirigerat ett stort antal symfoniorkestrar både i Sverige och internationellt. Konstnärlig ledare för produktionen är operasångaren Kalle Leander.

I höst görs en audition-turné till Malmö, Göteborg och Stockholm för att besätta den kvinnliga huvudrollen Florence (”Amerikanskan”). Full cast presenteras i höst. Musikalen om schackpartiet som trotsade järnridån under kalla kriget är kanske Sveriges mest populära musikal med hitlåtar som ”Anthem”, ”Drömmar av glas” och ”One night in Bangkok”.

Premiären äger rum fredagen 5 juni 2020 och det ges 10 föreställningar fram till och med 12 juli.

Biljettsläpp 10 oktober.

För ytterligare information:
Kalle Leander, presskontakt, tel. 0762-116403, press@sinneoscen.se

Om Helsingborg Arena

En ny stjärna på Helsingborgshimlen är tänd sedan 2012. En stjärna som tillfört ljus, ljud och annorlunda händelser. Helsingborg Arena är en plats för mångas magiska upplevelser. Byggnadens totala golvyta är 21 000 kvadratmeter och takhöjden i den största hallen är 15 meter. Arenan innehåller tre idrottshallar. Arenahallen rymmer 5 500 åskådare vid konserter och 4 700 åskådare vid idrottsevenemang.

Helsingborgs Arena ingår i Helsingborg Arena & Scen AB som är ett av Nordens största kultur- och evenemangsbolag.

Läs mer på hbgarena.se

Kommentarer (0)