Blogginlägg -

Helsingborgs symfoniorkester återupptar mentorskapet för unga svenska dirigenter

Helsingborgs symfoniorkester väckte redan för några år sedan uppmärksamhet genom att införa ett mentorskap för unga svenska dirigenter. Då var det Tobias Ringborg som fick möjligheten. Han har sedan dess etablerat sig som en av de främsta svenska dirigenterna, med engagemang inte bara i Sverige utan även i andra delar av världen.

I strävan att ta ansvar för den klassiska musikbranschens utveckling återinför Helsingborgs Symfoniorkester nu mentorskapet och nu är det Christoffer Nobin som får möjligheten att under två år dirigera ett antal konserter med HSO och därmed på ett långsiktigt sätt utveckla sitt arbete i en konstnärlig miljö på internationell nivå.

Säsongen 2011/12 är Christoffer Nobin aktuell tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester och Ålborgs Symfoniorkester. Diplomerad i Köpenhamn har Christoffer Nobin hunnit med att assistera på Köpenhamnsoperan, är knuten till Malmö Symfoniorkester som husarrangör och är en flitig kördirigent. Därtill kan läggas att Christoffer Nobin är en av Sveriges mest anlitade arrangörer av orkestermusik.

Christoffer Nobin har auskulterat för dirigenter som Sir Simon Rattle, Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt och René Jacobs. Senast i raden av dirigenter som Christoffer Nobin assisterat är Louis Langrée när denne gästade Matteifestivalen med Figaros bröllop. Innevarande säsong assisterar Christoffer Nobin på Köpenhamnsoperan och auskulterar för Louis Langrée på Metropolitan Opera (La Bohème).

Under sin utbildning har Christoffer Nobin arbetat med Sjællands Symfoniorkester, Århus Symfoniorkester, Aalborgs Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Sønderborgs symfoniorkester och Randers Kammarorkester.

Christoffer Nobin har varit assisterande dirigent vid Operan i Köpenhamn (Figaros bröllop, Trollflöjten och Turken i Italien). Under Malmöfestivalen 2010 var han anställd av Malmö operan som repetitör och dirigent. Christoffer Nobin har också varit kormästare på samma opera och dirigent vid Skånska operan. Därutöver har han dirigerat Malmö Akademiska Orkester, Lunds Akademiska Kapell samt en rad underhållnings- och teaterorkestrar. Christoffer Nobin har varit fast dirigent för Malmö Sinfonietta, Lunds Akademiska Kör och Malmö Sinfoniettas Kammarkör samt kormästare på Ystadoperan.

Till ovanstående kan läggas att Christoffer Nobin är huskompositör för Malmö Symfoniorkesters Ungdomsorkester. Christoffer Nobin har dessutom avlagt kandidatexamen i klassisk solosång samt arrangering och komposition vid Musikhögskolan i Malmö.

Vill du läsa mer om Christoffer kan du titta in på hans egen hemsida.