Berwalds Traumreise har Sverigepremiär i Helsingborg

På söndag 16 december, 150 år efter Franz Berwalds död, skrivs ett stycke svensk musikhistoria. Det är Sverigepremiär för Traumreise – en helt ny sångcykel baserad på Franz Berwalds okända romanser. Sopranen Lisa Larsson framför dem i Rolf Martinssons helt nya orkesterdräkt.

Den svenska sopranen Lisa Larsson tog initiativet till att ta fram en ny sångcykel baserad på Franz Berwalds okända romanser. Efter ett gediget efterforskningsarbete tillsammans med Kungliga Musikaliska Akademien och Sveriges Radios musikbibliotek hade verket nyligen världspremiär i Schweiz i samband med Tonhalle-Orchester Zürichs 150-årsjubileum. Tidigare i höstas framförde Lisa Larsson tillsammans med Kungliga Filharmonikerna en kortare version specialutformad för Riksdagens högtidliga öppnande i Stockholms Konserthus.Verket är skickligt orkestrerat av tonsättaren Rolf Martinsson.

Under söndagens konsert framförs även Stravinskijs Eldfågeln, Gioacchino Rossini Ouvertyr ur Den tjuvaktiga skatan och Theft av säsongens hustonsättare Emmy Lindström.

STORA SALEN söndag 16 december kl. 18.00

Under kvällen framförs:
Emmy Lindström Theft
Gioacchino Rossini Ouvertyr ur Den tjuvaktiga skatan
Franz Berwald Traumreise efter ett koncept av Lisa Larsson, sånger i orkestrering av Rolf Martinsson
Igor Stravinskij Eldfågeln Suite 1945

Medverkande: