Dandyn

Dandy-begreppet föddes i slutet av 1700-talet och symboliserade ett manligt ideal som upphöjde estetiska värden framför allt. Stil och stuns, kläder och utseende – men ytan måste kompletteras med innehåll, annars talar vi bara om meningslöst poserande i välansade mustascher och vackra kläder.

Vad – eller vem – är dandyn idag? Thomas Di Leva har, liksom förebilden David Bowie, alltid burit på ett stort mått av dandyism. Med honom som gästsolist kommer publiken garanterat att få uppleva något helt nytt och annorlunda.

Före paus spelas tre av popikonen David Bowies största låtar. Sångerna tolkas av Thomas Di Leva som tidigt influerades av Bowie. I våras gjorde han en hel show med Bowies musik på Hamburger Börs i Stockholm. Under 2019 kommer showen att gå på turné runt om i Sverige, från Malmö till Luleå.

Di Leva kommer att sjunga två titelspår, det ena från Bowies andra album, Space Oddity från 1969. Låten Space Oddity släppes som singel fem dagar före Apollo 11:s avfärd mot månen och inleds med en textrad som säkert många känner igen: ”Ground Control to Major Tom”. Det andra titelspåret blir ”Heroes”, albumet ingår i den så kallade Berlintrilogin, bestående av Low 1977, ”Heroes” 1977 och Lodger 1979. Dessutom framförs Life on Mars? från albumet Hunky Dory som släpptes 1971. Life on Mars? har med sin kryptiska text beskrivits som en blandning av Broadwaymusikal och Salvador Dalí-målning.

Arrangören Jonas Nydesjö har i samråd med Di Leva gjort dessa symfoniska tolkningar av Bowies legendariska låtar. Utmaningen för Jonas har varit att försöka berätta samma sak som Bowie gör i sina originalversioner, men med en stor orkester istället för ett rockband.

Efter paus framförs Frank Shrekers suveränt orkestrerade musik som öppnar för en sprudlande, livsbejakande och gnistrande upplevelse innan vi ger oss i kast med föregångaren Schumann.

Under kvällen framförs:

• David Bowie, sånger.
  • Frank Schreker, Der Geburtstag der Infantin.
  • Emmy Lindström, The Dandy.
  • Robert Schumann, Symfoni nr 3 ’Den rhenska’.

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester
Thomas Di Leva, sång
Magnus Fryklund, dirigent

Torsdag 29 november 19.00, Stora Salen.