Helsingborgs Symfoniorkester gästar Kristianstad

Inför lördagskonserten 28 februari 16.00 bygger Kulturkvarteret ut scenen i stora salen för att kunna ta emot Helsingborgs Symfoniorkester. 61 musiker möter under ledning av chefdirigent Stefan Solyom, den kanadensiska violinisten Catherine Manoukian och den svenske stjärncellisten Jacob Koranyi.

Tillsammans tolkar de två solisterna Brahms Dubbelkonsert, ett verk som här inramas av två av Nordens största symfoniker, Sibelius och Nielsen. Sibelius Femte symfoni är ett av tonsättarens mest omsorgsfullt reviderade och bearbetade verk, men också ett av hans allra mest karaktäristiska. I Carl Nielsens konsertouvertyr Helios kan man nästan höra den grekiske solgudens vandring över himlavalvet, från gryning till skymning.

Den svenske cellisten Jakob Koranyi har etablerat sig på den klassiska musikscenen som en av Europas mest intressanta unga solister. Hyllad för sin virtuositet och passion för nyskapande program, har han turnerat runtom i Europa samt medverkat som solist i Wien, Köln, Paris och Stockholm för att nämna några.

Den kanadensiska violinisten Catherine Manoukian har blivit hyllad för sin genuina musikalitet i både solistiska och kammarmusikaliska sammanhang. Efter att ha vunnit Canadian Music Competition gjorde hon sin debut med Vancouver Symphony vid endast 12 års ålder. Hennes intresse för både musik och filosofi har lett till en spännande internationell karriär med ett flertal skivinspelningar bakom sig.

Lördag 28 februari kl. 16.00, Kulturkvarteret Kristianstad, Stora salen

Program: