Björn Kjellman spelar rollen som Salieri och Einar Bredefeldt den unge Mozart. Foto: Elisabeth Olsson Wallin och Emmalisa Pauly.

Helsingborgs Symfoniorkester medverkar i föreställningen Amadeus 2021

2021 firar Helsingborgs stadsteater 100 år. Jubileumsåret inleds med en färgsprakande uppsättning av Amadeus – i samarbete med Helsingborgs Symfoniorkester.

Amadeus på Helsingborgs stadsteater blir en föreställning med stor ensemble, häftiga kostymer, mycket humor och Helsingborgs Symfoniorkester på scenen. En helaftonsföreställning med bland andra Björn Kjellman och Einar Bredefeldt i huvudrollerna som Salieri och den unge Mozart.

Pjäsen Amadeus är den fascinerande skildringen av relationen mellan underbarnet Mozart och den medelmåttige, bittre kompositören Salieri. Pjäsförfattaren Peter Schaffer medverkade även i manusarbetet med filmatiseringen några år senare som blev en succé världen över.

Amadeus blir det tredje samarbetet som Helsingborgs Symfoniorkester gör med Helsingborgs stadsteater. Tidigare har orkestern medverkat i Pelle Erövraren 2 (2017) och barnoperan När då då (2018).

PREMIÄR PÅ HELSINGBORGS STADSTEATER 13 MARS 2021. Biljetterna släpps 9 maj 2020.

Av: Peter Shaffer/Milos Forman
Regi: Carl Johan Karlson
Scenografi och kostym: Helle Damgård

På scen: Inez Andersson*, Gustav Berg, Einar Bredefeldt, Nils Dernevik, Jörgen Düberg, Björn Kjellman, Karin Li Körsbärsdal, Robert Olofsson, Helsingborgs Symfoniorkester med flera. (*praktikant Teaterhögskolan Luleå).

För mer information
Ulf Dahlström, pressansvarig Helsingborg Arena & Scen, 0723-97 07 62, ulf.dahlstrom@helsingborg.se