Novelltävlingen är avgjord

Novelltävlingen är avgjord

Helsingborgs bibliotek och Helsingborgs Konserthus inbjöd gemensamt till en novelltävling med musiktema.

När tävlingen avslutades 19 mars hade 59 bidrag lämnats in. Bidragen bedömdes av en jury, i vilken ingick Kerstin Johansson och Nina Pascoal, från Helsingborgs bibliotek, Fredrik Österling och Anders Cornelius, från Helsingborgs Konserthus och Evamaria Björk, från Helsingborgs stadsteater.

Den vinnande novellen är Sommarvikarien, skriven av Alice van de Peppel som bor i Allerum, Helsingborg. Motiveringen lyder: "Sommarvikarien är en varm, humanistisk berättelse, skriven med stor ömhet för de gestaltade personerna, där musikens betydelse för individerna är inlevelsefullt beskrivet. Novellen är välskriven, och beskriver åldrande och ungdom på ett synnerligen vackert, musikaliskt vis."

Novellen kommer att ingå i en filmad konsert och presenteras på Helsingborgs Konserthus hemsida inom kort. Texten kommer att läsas av Evamaria Björk, skådespelare vid Helsingborgs stadsteater.  Medverkar gör också sopranen Elisabeth Strid och Helsingborgs Symfoniorkester.

För mer information:
Nina Pascoal, Helsingborgs Stadsbibliotek, nina.pascoal@helsingborg.se, 0735 – 949 731
Erik Bergquist, Helsingborgs Konserthus, erik.bergquist@helsingborg.se, 0723 - 615 318