Foto: Mats Bäcker

Nu kickar vi igång höstens skolkonserter!

Torsdag 20 augusti öppnar Konserthuset sina portar för 50 gymnasieelever som bjuds på en Kick off-konsert med Helsingborgs Symfoniorkester. Ungdomarna får stifta bekantskap med några av den klassiska musikens mest kända kompositörer. Konserten livesänds på Konserthusets webbplats.

Kick off-konsert
Konserten ingår i HSO:s utbud för skolan och vänder sig i första hand till gymnasieelever – men den innehåller flera klassiska guldkorn och passar därför en bred publik! I år ges den digitalt med ett mindre antal elever i publiken. Dirigent David Björkman leder eleverna genom konserten och pratar om styckena som kommer att spelas. Det blir en intressant och pedagogisk presentation av några av den klassiska musikens mest kända kompositörer.

NÄR: 20 augusti klockan 12.30 – livesänds!
Dirigent: David Björkman

PROGRAM
Schumann – Symfoni nr 3, sats 1
Grieg – Morgonstämning
Nelson – A Geographer ur The Little Prince
Broadstock – In the Sunshine:??????
Satie – Gymnopedie nr 1
Beethoven – Symfoni nr 2, sats 4
P af Malmborg – Inte så bara mässingen

FLER SKOLKONSERTER I HÖST:

Beethoven Beethoven Beethoven
Skolkonsert för åk 3–6.

Lär känna tonsättaren Beethoven bortom myten i en föreställning om livet, kroppen, musiken. Och vårt oändliga behov av superhjältar.
När: 14 –16 oktober
Dirigent: Karen Kamensek

En dag på Konserthuset  med musiksagan Babar
Skolkonsert för åk 2

Träffa musiker och deras instrument, lär dig namnen på de olika instrumentgrupperna och vilka instrument som ingår. Vad betyder ord som noter, takt, rytm, klang och dynamik? Vi sjunger tillsammans och reflekterar över vad som händer med rösten när den blir vårt instrument. Besöket avslutas med musiksagan Babar.
När: 17–20 november och 15–17 december.
Berättare: Nassim Al Fakir
Dirigent: Andreas Eriksson Hjort

Vi följer rådande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten gällande antal besökare.

För mer information:
Lena Blomstrand Jacobsson, ansvarig producent barn & unga, 070-5751765