Ödessymfonin möter skräckfilmsmusik

Det ena verket ståtar med världens kanske mest kända musikaliska introduktion, det andra blev soundtracket till en av filmvärldens mest kända skräckscener. Välkommen till en rafflande konsert med Beethovens Ödessymfoni och Herrmanns gastkramande musik till Hitchcocks klassiker Psycho.

Helsingborgs Symfoniorkester och dirigenten Magnus Fryklund tar sig an historiens kanske mest kända musik, Beethovens Ödessymfoni, lördag 19 januari klockan 15.00. Om Beethovens femte symfoni har så mycket sagts och skrivits genom åren att det bara återstår att nollställa sig och på nytt häpna över den energi som kan framkallas mellan orkester och dirigent.

Den amerikanske dirigenten och kompositören Bernard Herrmann skrev fillmusiken till Hitchcocks epokgörande skräckfilm Psycho. Han slets under hela livet mellan olika världar och kall. Filmmusik eller konserthusmusik? Dirigera eller komponera? Oaktat hans egna tvivel kan vi alla ta del av hans enorma förmåga att frammana mystik, sorg och skräck med endast stråkinstrument.

Var: Helsingborgs Konserthus, Stora salen.
När: lördag 19 januari klockan 15.00.

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester