​Krisen i Svenska Akademien blir opera

Hur klingar en kris? Nästa säsong uruppför Helsingborgs Symfoniorkester ett symfoniskt vokalverk som vill skildra förvecklingarna mellan ledamöterna i världens mest kända litterära sällskap.

I mars 2020 uruppförs Fredrik Österlings verk Makten och härligheten, en kortopera om skandalerna som skakat Svenska Akademien.

– Musiken kommer spegla och förstärka den spännvidd av egendomliga ingredienser som händelserna i och runt akademien präglats av. Det blir en emotionell, vokal och orkestral berg- och dalbana med såväl svärta som humor, säger Fredrik Österling, chef för Helsingborgs Konserthus.

Senast Österling pausade från det dagliga chefsjobbet i Konserthuset och skrev kantaten Bögtåget för orkestern och sångaren Rickard Söderberg, spred det sig som en löpeld i internationella medier. Och nu då? Blir det burop eller bifall? Viral succé eller flopp? Ingen lär i alla fall gå oberörd hem från denna konsert.

– När Akademien krisade var det som när man först förstår att jultomten inte finns. Lite magi försvann från världen, tron på att något evigt eller ”det upphöjda samtalet” existerar fick sig en törn. Så den här operan är ett slags personlig krishantering kan man säga. En glad sorgesång med ett visst mått av ”vafan”, säger Hanna Höglund som har skrivit librettot.

TORSDAG 19 MARS 2020

Under kvällen framförs:
FREDRIK ÖSTERLING Makten och härligheten – en allegorisk knyt-blues-opera för (minst) 18 ledamöter. Och orkester. Och kör.Libretto: Hanna Höglund

JOHN CAGE 4.33 i arr för orkester
KARL-ERIK WELIN arr av Stråkkvartett
ARNOLD SCHÖNBERG Verklärte nacht
ETHEL SMYTH March of the Women (Songs of Sunrise nr 2)

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester
Sångare ur Helsingborgs Konserthuskör
Amelia Jakobsson, sopran
Ulrika Tenstam, mezzosopran
Magnus Kyhle, tenor
Carl Ackerfeldt, baryton
Stefan Solyom, dirigent

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-69 17 65

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.