​Nu tar vi nästa steg!

​Nu tar vi nästa steg!

Helsingborgs Konserthus & Symfoniorkester vill vara en konstinstitution som utvecklar branschen och tar ut nya riktningar. Säsongen 2020/2021 slutar HSO att flyga in artister och dirigenter.

En av många myter inom branschen gör gällande att den klassiska orkestermusiken är beroende av flyget för att kunna leverera konsertupplevelser på hög nivå.

– Vi är övertygade om att det finns tillräckligt med kompetenta musiker och artister på tåg-, buss- och båtavstånd. Vi bjuder nu in solister, dirigenter och agenturer som är villiga att stötta vår ambition om att även den klassiska orkestermusiken ska vara en del av en hållbar utveckling, säger Fredrik Österling, konserthuschef.

Tiden fram till säsongsstart hösten 2020 kommer användas till att bygga upp samarbeten och partnerskap för att på ett hållbart sätt sjösätta idén.

­– Det finns här en kreativ möjlighet för orkester–Sverige. Det ska bli spännande att se vilka som hänger på och vilka som väljer att stå kvar på perrongen, säger Fredrik Österling.

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-69 17 65

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.