Stefan Solyom - chefsdirigent för Helsingborgs Symfoniorkester

Shakespeare in Concert på Hamlets slott

På söndag den 21 augusti spelar Helsingborgs Symfoniorkester på HamletScenen, Kronborg slott, i Helsingborgs grannstad Helsingör. Konserten blir en festlig fanfar av musikaliska upplevelser inspirerat av Shakespeares tid och verk.

I år firas det ordentligt på Kronborgs slott i Helsingör. På spelplatsen för Hamlet högtidlighålls 400-årsjubiléet av Shakespeares död men även 200-årsjubiléet av traditionen att spela Shakespeare på Kronborg. Firandet omfattar en stor symfonisk festkonsert, "Shakespeare in Concert", med Helsingborgs Symfoniorkester på söndag den 21 augusti.

- Det är väldigt kul att vår egen orkester bjuds in till detta internationellt klingande jubileum, säger Fredrik Österling, chef för Helsingborgs Konserthus.

En Midsommarnattsdröm. En borggård.
Programmet består av musik med direkt koppling till Shakespeares dramatiska produktion, upplagt med symfoniorkester, kör, solister och dansare från Den Kongelige Danske Ballet. Besökarna får bland annat uppleva Felix Mendelssohns ”A Midsummer Night’s Dream”, ”Three Shakespeare Songs” av Ralph Vaughan Williams och svensk-ryska Victoria Borisova-Ollas verk ”Hamlet” för orkester och solotrombone.

- Jag vågar utlova att solisten Elias Faingersh med sin trombon gestaltar en ljudande Hamlet vars like ni sällan eller aldrig upplevt! säger Fredrik Österling.

Konserten dirigeras av Helsingborgs Symfoniorkesters egen chefdirigent Stefan Solyom och presenteras av Frans Rasmussen.

Fredrik Österling, konserthuschef, 042-10 42 71

Shakespeare in Concert