Stefan Solyom. Fotograf: Stefan Ed.

Helsingborgs Symfoniorkester förlänger sitt kontrakt med Solyom

Stefan Solyom tillträdde som chefsdirigent för Helsingborgs Symfoniorkester 2014. Nu är det klart att han förlänger sitt kontrakt med fyra år.

– Det är med stor ödmjukhet, glädje och tillförsikt jag förlänger mitt uppdrag som chefsdirigent för HSO. Ju mer orkestern och jag lär känna varandra, desto mer direkt vågar vi kommunicera med varandra och desto högre kan vi höja ribban inför framtiden, säger Stefan Solyom.

Just nu befinner sig Helsingborgs Symfoniorkester på en månadslång turné på USAs östkust – en turné som markerar krönet på en fyra år lång konstnärlig utvecklingsresa tillsammans med chefsdirigenten Stefan Solyom.

– Samarbetet med Stefan är, på riktigt, unikt. Det är sällan som ett samarbete med en chefsdirigent kan röra sig så fritt i nivåerna mellan orkesterspelet, det dagliga slitet med det konkreta innehållet, utvecklingen av relationen till publiken och det konstnärligt visionära, säger konserthuschef Fredrik Österling.

Tiden tillsammans med Stefan Solyom har rönt nationell och internationell uppmärksamhet på konserter och i inspelningar, inte minst genom en framsynt programläggning hemma i Helsingborg.

– Jag ser fram emot att fortsätta det spännande utvecklingsarbetet i en tid där den klassiska musikens position förändras och utmanas, säger konserthuschef Fredrik Österling.

För mer information:
Fredrik Österling, konserthuschef, 0705-691 765, fredrik.osterling@helsingborg.se

Helsingborgs Konserthus har en lovordad akustik och ett brett program med artistelit, konserthuskör och Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent Stefan Solyom.

Helsingborgs Konserthus ingår i Helsingborg Arena & Scen som är ett av Nordens större kultur- och evenemangsbolag.