Steve Gadd spelar Abba i Helsingborg

SAME TREE DIFFERENT FRUIT – ABBA, är jazzpianisten Anders Wihks personliga drömprojekt med trumslagaren Steve Gadd och basisten Svante Henryson. I oktober blir det releaseturné i Sverige, Japan och Korea och den enda konserten i hela Öresundsregionen ges i Helsingborg den 9 oktober klockan 19.30.

Med på skivan har Anders Wihk den absoluta musikereliten; Steve Gadd, en av världens mest välrenommerade trumslagare och mångsidige basisten Svante Henryson. Det är också dessa som står på Scenen i Helsingborgs Konserthus.

– Anders är både en fantastisk musiker, hängiven i det han gör och en trevlig kille. Det fanns en ömsesidig förståelse mellan oss redan innan vi började spela. När jag hörde hans pianospel blev det ännu bättre. Lite roligt är det också att jag faktiskt spelade i samma teveprogram som ABBA i slutet av 70-talet, berättar Steve.

SAME TREE DIFFERENT FRUIT – ABBA släpps i samband med turnéstarten i Karlstad den 3 oktober, därefter bl a Göteborg, Stockholm, Borlänge och Helsingborg. Sverigeturnén följs av konserter i Japan och Korea.

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.

Konserthuset arbetar aktivt med att föra ut kulturen genom bland annat sända föreställningar live, presentera video i fullängd med öppen licens, aktiv närvara i sociala medier etc. Målet är att finnas där publiken finns, även innan den vet att den borde vara publik...