Emma Mehonic som Gertrud i Jerusalem. Foto: Sophie Håkansson.

​Kärleken i fokus i höstens första Storan-pjäs

Just nu förvandlas Selma Lagerlöfs klassiska roman Jerusalem till en sinnligt vacker pjäs på Helsingborgs stadsteaters stora scen. Missa inte höstens första föreställning som har premiär 7 september.

Bruna höstlöv faller ner mot scengolvet, ger det avskalade scenrummet en jordnära och samtidigt elegant inramning. Liksom den stora ensemblen – tio skådespelare – spelar löven en betydelsefull roll i regissören Madeleine Røn Juuls första uppsättning på Helsingborgs stadsteater.

– Man kan förstås tolka de multnande bladen på flera olika sätt. Men framför allt vill vi skapa ett sinnligt universum, en slags bild av föränderligheten. Manuset är minimalistiskt. Inga onödiga meningar sägs, och det vill vi spegla på scen. Ju mer plats orden kan få, desto bättre, säger hon.

Selma Lagerlöfs roman Jerusalem är inspirerad av en sann händelse i slutet av 1800-talet, då tusentals människor emigrerade från hela världen till staden Jerusalem, övertygade om jordens undergång. Författarens nyfikenhet väcktes när hon läste i tidningen att en grupp bybor från värmländska Nås hade lämnat hem, familj och hela sitt gamla liv för att starta om i ”den heliga staden”.

– Jag är så fascinerad av att Selma Lagerlöf skrev en hel roman efter att ha läst den där lilla notisen. Jag är också fascinerad av att hon själv reste till Jerusalem och stannade ett halvår innan hon skrev sin bok. Den här romanen är nästan ett slags doku-drama, säger Madeleine Røn Juul.

Danska Madeleine Røn Juul kände förstås till författaren Selma Lagerlöf sedan tidigare, men hon hade inte läst Jerusalem innan hon fick uppdraget att regissera pjäsen.

– När jag var ung gjorde Gösta Berlings saga djupt intryck på mig. Det var en lika stor upplevelse att läsa Jerusalem. Lagerlöfs språk är otroligt. Och nu kommer jag och sticker mina stora danska fingrar i den svenska nationalskatten, säger hon och skrattar.

I Jerusalem finns flera parallella berättelser. Det handlar om Ingmars liv och öde. Det handlar om maktförskjutningar och vad som händer i ett samhälle som är under stor förändring. Och det handlar inte minst om kärlek.

– Det är också en berättelse om ordets makt, om hur språket kan förföra. Hur en karismatisk person kan övertyga andra människor att lämna sitt gamla liv för att bygga upp ett nytt i ett helt okänt land. Men också om det tomrum som uppstår när den som tidigare haft makt faller i status och lämnar plats för andra att ta makten i sina händer, säger Madeleine Røn Juul och fortsätter:

– Sensmoralen skulle kunna vara att det inte finns några enkla svar på komplexa problemställningar. Det gäller både i kärlekslivet och i samhället vi lever i.

Föreställningen spelas på Storan 7 september-12 oktober.

Av: Selma Lagerlöf i dramatisering av Tom Silkeberg
Regi: Madeleine Røn Juul
Scenografi, kostym och mask: Sven Dahlberg

I rollerna: Tom Ahlsell, Tobias Borvin, Einar Bredefeldt, Nils Dernevik, Kajsa Ericsson, Annika Kofoed, Dag Malmberg, Emma Mehonic, Alexander de Sousa* Gisela Swartling*. (* praktikant från Teaterhögskolan i Malmö resp. Göteborg.)