Sjung ut på Stadsteatern!

Sjung ut på Stadsteatern!

Nu börjar vår populära Lunchkör igen! Ett kort, intensivt körpass där du deltar på drop in-basis. Ingen vana eller föranmälan krävs. Varje tisdag klockan 12.15–12.45 från 26 februari till och med 30 april 2019.

Elin Heijkenskjöld leder Lunchkören på Helsingborgs stadsteater.

Varför startade Stadsteatern en lunchkör?
– Jag har ett förflutet som körledare och när jag såg att Malmö live har en lunchkör tyckte jag att det verkade vara ett spännande koncept. Jag åkte dit och testade och det var kul. Jag gillade att det var Sham! Bam! Och sen sjöng man lite. Förhoppningsvis har kördeltagaren andats rätt i trettio min i alla fall under den dagen.

Andats rätt, hur menar du då?
– Det händer nåt med kroppen när man sjunger. Man syresätter blodet och får igång kroppen. Det finns många bevisade hälsoeffekter med att sjunga. I vissa kommuner har man friskvårdspeng för att gå och sjunga i kör.

Får vem som helst komma?
– Absolut! Målgruppen är alla som vill ha ett uppiggande avbrott i vardagen. Man behöver inte ha några förkunskaper eller kunna läsa noter.

Vad är det för repertoar?
– Det är mycket visor. Det blir lite som ”Allsång på Skansen”, minus Magnus Uggla som gästartist. Mest sånger på svenska, sådana som jag tror de flesta känner till.

Vad: Lunchkör på Helsingborgs stadsteater
Var: Foajéscenen, ingång via huvudentrén
När: Tisdagar kl 12.15–12.45, till och med den 30 april 2019.
Fri entré för alla!

För mer information: