Till Helsingborgs stadsteater söker vi nu en Teaterchef

Nyhet   •   Aug 19, 2015 17:36 CEST

Helsingborgs stadsteater ingår sedan januari 2015 i Helsingborg Arena och Scen AB, ett nybildat bolag ägt av Helsingborgs stad. I bolaget ingår förutom Helsingborgs stadsteater även Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus, Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgårdar och Helsingborgs stads evenemangsenhet. De olika verksamheterna tillsammans agerar både lokalt, regionalt och internationellt och spänner över områdena Scenkonst & Kulturarv, Rekreation & Motion, Turism & Destinationsutveckling samt Demokratisk dialog. Inom Helsingborg Arena och Scen finns de centrala funktionerna administration/HR, ekonomi, drift och marknad. Bolaget har ca 250 anställda varav ca 50 är tillsvidareanställda på Stadsteatern.

Till Helsingborgs stadsteater söker vi nu en

Teaterchef

Arbetsuppgifter:

Som teaterchef för Helsingborgs stadsteater har du ett fullt ut delegerat ansvar för att teaterns verksamhet utvecklas såväl konstnärligt som verksamhetsmässigt enligt antagen plan för verksamheten. Du har ansvar för att driva en teater som har stor konstnärlig frihet och möjlighet att själv lägga sin repertoar och sitt innehållsmässiga program. För att nämna något om omfattning och ambitionsnivån så kommer Helsingborgs stadsteater 2016 sätta upp 8-10 egna produktioner med målsättningen att erbjuda två nyskrivna verk samt producera två egna uppsättningar för barn och unga. Teatern ingår i det nybildade kommunala bolaget Helsingborg Arena och Scen AB. I det arbetet ställs krav på din medverkan i den fortsatta uppbyggnaden av organisationen som helhet. Som chef hos oss kommer du att leda en kreativ och ständigt utvecklande verksamhet med hög kvalitet, nytänkande och öppenhet.

I ditt ansvar ingår arbete inom områden som:

• Driva konstnärligt strategiskt arbete
  • Säkerställa det konstnärliga och verksamhetsinriktade planeringsarbete
  • Kulturpolitisk förankring för teatern
  • Finansiering, budgering och ekonomisk uppföljning av verksamheten
  • Driva långsiktig förankring i samhället med avseende på barn och ungdom, mångfaldsperspektiv m m
  • Företräda verksamheten och verka som ambassadör
  • Ledning och personal- och arbetsmiljöfrågor

I din roll som teaterchef tar du ansvar för teaterns konstnärliga utvecklingen och dess uppgift att vidga allmänhetens intresse för kulturella upplevelser i samverkan med andra aktörer inom och utanför Helsingborgs Stad. Du är i rollen som teaterchef för Helsingborgs stadsteater en viktig aktör i att koppla samman verksamheten med Helsingborgs Stads vision och dess kulturprogram. Du ingår i Helsingborg Arena och Scens ledning och rapporterar till VD. Vid utvalda tillfällen presenterar du verksamheten för bolagets styrelse.

Kvalifikationer:

Vi söker en drivande och kommunikativ teaterchef med visioner och som har förmåga att samarbeta i gemensamma och gränsöverskridande projekt. Den person vi söker är väl förankrad i svenskt och internationellt teater- och kulturliv. Du har dokumenterad erfarenhet som chef och ledare för en scenkonstverksamhet och förstår svensk kulturpolitik. Du har därtill kunskap och erfarenhet inom ekonomi och personalledning kopplat till visioner för konstnärligt arbete. Det är av stor vikt att du är väl insatt i ledning av teaterns processer och arbetssätt.

Lämplig akademisk konstnärlig utbildning, eller motsvarande praktisk konstnärlig erfarenhet, samt erfarenhet av ledarskap och administration är ett krav, liksom förmåga att se helhet och kunna samarbeta. Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Tjänsten är på heltid med ett förordnande på fyra år och möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.

I denna rekrytering samarbetar vi med Finnveden Executive AB. För mer information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Anne Palmgren, tfn 0707-12 72 22. Då urval sker löpande vill vi ha din intresseanmälan snarast, dock senast den 12 oktober. Din intresseanmälan till tjänsten sker via Finnveden Executives hemsida, www.finnvedenexecutive.se

Välkommen med din Intresseanmälan!