15 februari är det urpremiär för Äppelkriget som musikal på Storans scen. Foto: Emmalisa Pauly.

​Äppelkriget som aktuell miljö-musikal i Helsingborg

UPPDATERING 18 MARS

Helsingborgs stadsteater behöver ställa in resterande föreställningar av Äppelkriget från och med 18 mars.

En stor del av ensemblen består av gymnasieungdomar från Lunds dans- och musikalgymnasium som gör sin praktik i och med Äppelkriget. Den 17 mars meddelade regeringen att all gymnasieundervisning ska drivas på distans en tid framöver. Som en följd av beslutet har Lunds dans- och musikalgymnasium valt att avsluta elevernas praktik, ett beslut som vi till fullo förstår och respekterar. Förställningen går inte att genomföra utan elevernas medverkan.

Inställda datum: 18, 19, 20, 21, 26, 27, 28, 29 mars och 2, 3, 4, 5 april.

Hasse och Tages film Äppelkriget blev startskottet för 1970-talets gröna vågen-rörelse. Nu kläs den för första gången om till teaterscenen. Den 15 februari är det premiär för en humoristisk musikal fylld av nostalgi och tänkvärda undertoner i klimatångestens tid.

Med Hasse och Tages succéfilm Äppelkriget som utgångspunkt presenterar Helsingborgs stadsteater en reflekterande klimat-musikal med plats för dagsaktuella frågor. I fokus står den lilla människans kamp mot de krafter som hotar att förgöra vår planet och både lokala politiker och globala kommersiella krafter får sig en känga.

– Trots det allvarliga budskapet, som är lika aktuellt då som nu, är det en humoristisk musikal. Med inslag av både samhällskritik och värme blir föreställningen Äppelkriget en komedi i sann Hasse och Tage anda, säger regissören Annika Kofoed.

Handlingen kretsar kring den framgångsrika PR-mannen Sten Wall som vill exploatera den skånska idyllen Änglamark, gräva upp familjen Lindbergs anrika äppelodling och bygga nöjesparken Sundinavia. Planerna väcker bybornas vrede. Med list och oväntade knep tar syskonen Anna, Severin och Eberhard Lindberg upp kampen för rättvisan tillsammans med mopedbudet Hans. Till sin hjälp har de jättar, häxor och andra mer eller mindre magiska väsen.

Musikalen Äppelkriget är en storslagen upplevelse med 31 skådespelare och musiker på scen. Scenografin är en visuell smällkaramell med mäktiga videoprojiceringar och över 160 olika kostymer. Merparten av allt material är återbruk från teaterns tidigare produktioner. Läs en intervju med scenografen Yvonne Ericsson här.

Annika Kofoed regisserar uruppförandet och har även dramatiserat manuset. Sångtexterna och musiken är skriven och arrangerad av tonsättaren P-O Nilsson som också är turnéns kapellmästare. Annika Kofoed har tidigare regisserat de egna dramatiseringarna till Martin Andersen Nexøs Pelle Erövraren (2014) och Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa (2012) och Ettore Scolas En alldeles särskild dag (2019) på Helsingborg stadsteater, samtliga med musik av P-O Nilsson.

På scen: Laila Adéle, Mikael Ahlberg, Tobias Borvin, Sasha Becker, Jörgen Düberg, Anette Jellne, Dan Kandell, Rebecka Larsson**, Elin Norin, Robin Fajardo*, Daniel Sjöberg och Albin Yttergren*.

Praktikant från Balettakademien i Göteborg.
** Praktikant från Performing Art School i Göteborg och Balettakademien i Göteborg.

Elever från Lunds dans- och musikalgymnasium: Ellen Anderberg, Anna Askhagen, Anna Coltén, Madeleine Darwiche, Moa Eklöf, Ari Elmqvist, Tilde Gavelin, Even Gehander, Rebecca Karlsson, Clara Katsler, Blanka Küller Mebius Schröder, Emilia Larsson, Josefine Larsson, Hanna Lindblom, Denise Lyrot, Nelly Masri, Adlaine Mårtensson, Vera Nyman, Emma Persson Fjordhage, Moa Petersson, Philip Pihl, Alva Psajd, Emelie Skoglund, Olivia Stoll, Erik Thörnqvist, Emilia Welander, Elsa Wiman, Alva Åberg.

Musiker: Stina Andersdotter, Natalie Eriksson, P-O Nilsson, Johan Pihleke och Magnus Östrand.

Av: Hans Alfredson och Tage Danielsson i dramatisering av Annika Kofoed
Regi: Annika Kofoed
Dramaturg: Sven Melander
Musik och sångtexter: P-O Nilsson
Scenografi och kostym: Yvonne Ericsson
Koreograf samt biträdande regissör: Melker Sörensen<<
Kapellmästare: P-O Nilsson
Videodesign: Signe Krogh
Ljusdesign: Emanuel Arvanitis
Maskdesign: Lillebel Höglund

Rekommenderad ålder: från 7 år.

SPELAS PÅ STORAN 15 FEBRUARI– 5 APRIL