Hösten 2021 är det premiär för BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat på Helsingborgs stadsteater. Foto: Anna Brånhede

​Bob hund möter bob katt i ny musikal

Bob hund ger sig återigen in i ett nytt och oförutsägbart äventyr, den här gången i hemstaden Helsingborg. Hösten 2021 är det premiär för en nyskriven musikal på Helsingborgs stadsteater. Tillsammans med fem skådespelare fyller bob hund Storans scen i BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat, en berättelse om vänskap och framgång och om att vilja kontrollera det okontrollerbara.

– BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat är en historia om hur det är att inte passa in men att desperat försöka passa ihop. När man måste rea ut sin själ för att lyckas, och hur man gör det utan att trampa på varandra. Eller på sig själv, säger Thomas Öberg, sångare i bob hund.

Handlingen är ett så kallat "tänk om-scenario” där bandet bob hund har lämnat jordelivet och förvandlats till spöken. Desperat försöker de hjälpa bandet bob katt – en grupp unga kvinnor som i sin tur försöker hålla sin vänskap vid liv – samtidigt som de vill lyckas med sina popbandsdrömmar. Givetvis kommer det att gå åt både himmel och helvete, allt ackompanjerat med karaktäristiska sång- och dansnummer. Både gamla skramliga örhängen och nyskrivna hjärtekrossare till låtar utlovas.

Musikalen har premiär på Storan i oktober 2021. För regi och koreografi står Kajsa Giertz, som även är chef för Helsingborgs stadsteater.

– Vi är glada och stolta över att ha lyckats locka bob hund till ett samarbete med Helsingborgs stadsteater. Jag ser fram emot att regissera och koreografera en ensemble bestående av skådespelare och bob hund i en föreställning om vänskap, popmusik och vad som egentligen är viktigt i livet, säger Kajsa Giertz.

För manus till den nyskrivna musikalen står dramatiker Hanna Nygren, som är uppvuxen i Helsingborg. Hennes bearbetade version av teaterklassikern Macbeth gjorde succé på Lillan förra hösten.

VadBOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat
Var: Storan på Helsingborgs stadsteater
När: Premiär i oktober 2021

BILJETTERNA SLÄPPS VÅREN 2021