​Förändringar i repertoaren

​Förändringar i repertoaren

Coronapandemin fortsätter att påverka oss alla, både till vardags och i teatersalongerna. Nu stuvar Helsingborgs stadsteater om i repertoaren för att göra det bästa av teaterhösten. Nypremiären av Äppelkriget flyttas fram och ersätts med fler förställningar av musikalkomedin Evigt ung.

Spelperioden för höstens musikalkomedi Evigt ung utökas med 13 nya föreställningar i oktober och november. Publiksuccén Äppelkriget, som skulle ha fått nypremiär i höst, skjuts på framtiden.

– Vi har fattat detta beslut för att så många som möjligt ska få chans att njuta av den omfattande produktionen med hela 27 skådespelare och musiker på scen. Vi ser fram emot att få spela denna kritikerrosade pärla för fulla salonger längre fram, säger Kajsa Giertz, teaterchef.

Även Amadeus får ett nytt premiärdatum. Den maffiga historien om Mozart, en av musikhistoriens största rebeller, sätts upp i samarbete med Helsingborgs Symfoniorkester. För att denna maxade kostym- och musikfest ska få så stor publik som möjligt flyttas den fram till våren 2022.

– Vi ställer om verksamheten utifrån de förutsättningar som ges just nu. Det viktigaste är att vi håller öppet och spelar för så många som reglerna tillåter. Istället för Amadeus kommer vi att jobba med mindre produktioner, säger Kajsa Giertz.

I höst spelas även Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? på Lillan, barnföreställningen Stora drömspelet utökas med fler föreställningar och den populära soppteatern spelar på Foajéscenen varje torsdag. De kommande uppsättningarna Trädgårdsgatan, Innan jorden blev rund och Tigern i magen påverkas inte av förändringarna. Läs mer om säsongen 20/21 här.

Trygg teater i coronatid
Läs om alla insatser vi gör här